Shutterstock
Illustration af kræftceller

Forskere: Ny oppdagelse kan bli «game changer» innen kreftbehandling

Gjennombruddet kan føre til nye former for kreftbehandling.

En potensiell «game changer» for framtidig kreftbehandling.

Slik beskriver en håndfull forskere fra britiske og amerikanske universiteter oppdagelsen de nylig har presentert for verdenspressen.

De har nemlig avdekket en viktig mekanisme som angivelig ligger bak spredningen av mange alvorlige kreftformer.

Håpet er at oppdagelsen kan føre til nye behandlingsformer, forteller forskerne.

Den internasjonale forskergruppen har kartlagt hvordan spesielle DNA-biter bidrar til at en rekke alvorlige kreftformer sprer seg i kroppen.

I tillegg kan DNA-fragmentene trolig gjøre kreftsvulster resistente overfor medisinsk behandling, heter det på bakgrunn av resultatene, som fortsatt ikke er fagfellevurdert – gjennomgått av vitenskapelige kolleger.

De små bitene av genetisk materiale, som også er kjent under betegnelsen ecDNA, kan overleve utenfor menneskets kromosomer (cellenes oppbevaringssted for genetisk materiale).

Forskerne har kjent til dem i mange år, men det er først nå de har oppdaget ´betydningen for utviklingen av kreft.

Mystiske, uforklarlige fenomener

Ifølge Howard Chang, som er genetiker ved Stanford University i USA, og som har vært involvert i arbeidet med de gåtefulle DNA-stykkene, fungerer ecDNA som «skurker i en Bond-film.»

Til slutt møter man endelig skurken som er den ansvarlige for alt kaoset. Howard Chang, genetiker, Stanford University i USA.

«I begynnelsen av en film ser man ulike eksplosjoner, drap og katastrofer, og man vet ikke hvorfor, eller hvem som er ansvarlig. Til slutt møter man endelig skurken som er den ansvarlige for alt kaoset», forklarer han til britiske The Guardian.

Ifølge Chang var det noe lignende som skjedde med detektivarbeidet på kreftområdet.

De observerte i utgangspunktet en rekke mystiske, uforklarlige ting: Kreftsvulster som spredte seg med uventet hastighet – eller kreftformer som plutselig ble resistente overfor legemidler som opprinnelig hadde vært effektive.

Først nå har de klart å peke ut skurken: ecDNA.

Gjennombruddet er en del av et større initiativ, kjent som «Cancer Grand Challenges», som støttes av den uavhengige britiske forskningsorganisasjonen Cancer Research Storbritannia og det amerikanske National Cancer Institute som er USAs senter for kreftforskning.