Vitenskapen slår fast: Det er mulig å reise i tid

Tidsreiser er, sammen med ildsprutende dyr og brennende eksplosiver, blant de levendes sterkeste våpen i hitserien Game of Thrones. Det høres ut som ren fantasi. Men i virkelighetens verden snakker partikler på hver sin side av kloden sammen, ifølge en kvanteteori som gjør tidsreiser og teleportering mulig.

HBO Nordic

Tidsreiser

Bran Stark er lammet fra livet og ned, men kan reise i tid.

Er tidsreiser mulig?

I Game of Thrones kan Bran Stark reise i tid og påvirke både fortiden og framtiden. Slike tidsreiser er ikke mulig i virkeligheten, men ifølge en ny kvanteteori kan framtiden prinsipielt sett endre fortiden.

Teorien heter retrokausalitet og ble framsatt av to fysikere i 2018. Den beskriver hvordan partikler som elektroner og fotoner ikke bare kan bevege seg uhindret fram og tilbake i tid, men også kan påvirke fysiske tilstander – slik at lunsjen din i morgen så å si kan gi deg vondt i magen i dag.

Den nye teorien er basert på forsøk fra 1982, da den franske fysikeren Alain Aspect sammenfiltret to elektroner ved å la dem kollidere mot hverandre. Sammenfiltringen gjorde at partiklenes tilstander ble uløselig koordinert, slik at spinnretningen alltid var motsatt – også når de befant seg i detektorer så langt fra hverandre at de umulig kunne utveksle signaler i måleøyeblikket.

Hittil har forskere ment at koordineringen skjedde raskere enn lysets hastighet, men ifølge den nye teorien foregår den i fortiden.

Når fysikere måler det ene elektronet og dermed fastlåser spinnretningen den har, reiser den tilbake til sammenfiltringsøyeblikket, og de to partiklene reiser så fram i tiden i koordinert tilstand.

Sammenfiltrede partikler åpner for tidsreise

Flere forsøk har vist at når fysikere låser den ene av to sammenfiltrede partikler i en spinnretning, beveger den andre seg øyeblikkelig i motsatt retning – også når partiklene befinner seg langt fra hverandre. Ifølge en ny teori skjer koordineringen i fortiden.

• NÅ: Måling låser spinn

En forsker måler elektron A, som tidligere har blitt sammenfiltret med elektron B. Målingen låser partikkelen til å rotere mot klokka.

• FORTID: Partikler koordinerer i fortiden

Elektron A reiser med sitt fastlåste spinn tilbake til det tidspunktet da de to partiklene ble sammenfiltret. De to elektronene koordinerer spinnretningen ved hjelp av to fotoner som stammer fra sammenfiltringen.

• NÅ: Koordinering skjer straks

Begge elektroner reiser fram i tid til måleøyeblikket i nåtiden, da en måling av elektron B viser at den roterer med klokka. Koordineringen ser ut til å skje øyeblikkelig.

Wildfire

Verdens mest eksplosive stoff, nitroglyserin, kan sprenge en bygning, men ikke brenne.