Lwp Kommunikáció/Flickr
Hawking

Stephen Hawking løste kanskje universets største gåte like før han døde

Er vårt univers det eneste som finnes? Like før sin død fant den geniale fysikeren Stephen Hawking veien til svaret.

I dagene før sin død arbeidet fysikeren Stephen Hawking på en oppsiktsvekkende artikkel – som ifølge noen forskere kan være bli hans viktigste bidrag til vitenskapen.

Hawking tar sammen med Thomas Hertog fatt på en av fysikkens største gåter: parallelle universer.

Multiverset er begrenset

De to forskerne bruker blant annet kvantefysikk til å komme med spådommer om egenskapene til eventuelle parallelle universer.

I motsetning til andre forskere tror ikke Hawking det kan eksistere uendelig mange mulige universer. Han foreslår i stedet at fysikkens lover bare tillater et begrenset antall.

Hawkings nye metode skal løse gåten

Tidligere teorier om parallelle univers lider særlig av et stort problem: De inneholder ikke en konkret metode for å teste om de er korrekte eller ikke.

Men det gjør Hawkings teori. Den risser opp hvordan romsonder kan finne spor av de parallelle universene i bakgrunnsstrålingen fra universets begynnelse – og dermed avklare om teorien er riktig eller ikke.

Hvis Hawkings metode viser seg å fungere – uansett om den bekrefter eller avkrefter teorien – vil det være et gigantisk gjennombrudd for fysikken.