Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Higgspartikler i pardans kan løse materiens gåte

I alle avkroker av universet gir higgspartikler masse til protoner og elektroner. Nå vil fysikere produsere partiklene i par for å avsløre hvordan teamwork ga materien seieren over antimaterien like etter big bang.

Michael Hoch/Maximilien Brice

Et nettverk av higgspartikler omslutter hele universet, fra de fjerneste galaksene til menneskets innerste celler.

Selv om det verken er synlig eller direkte målbart, er det såkalte higgsfeltet helt sikkert stabilt – ellers ville jorda bli vektløs med jevne mellomrom.

Higgsfeltet har vært aktivt helt siden universets begynnelse, noe som sikrer at alle atomenes byggesteiner – for eksempel kvarker og elektroner – har masse. Men hvordan massefeltet fungerer, har vært en gåte for fysikere helt siden higgspartikkelen første gang dukket opp i detektorene i 2012.

Fysikere ved CERN vil avsløre feltets hemmeligheter ved å produsere higgspartikler i par og undersøke hvordan de reagerer med hverandre.

Produksjonen begynner når en oppdatert utgave av Large Hadron Collider, LHC, står klar i 2021 etter to års oppgradering av detektorene.

Da vil fysikerne kunne løse gåten om hvorfor alt har masse. Samtidig kan higgsparene åpne en flik inn i den mørke materiens verden.

Den 14 000 tonn tunge detektoren Compact Muon Solenoid, CMS, er under ombygning for å kunne finne par av higgspartikler.

© Michael Hoch/Maximilien Brice

Parløp holder higgsfeltet stabilt

Selv om ingen har undersøkt higgsfeltets natur, har fysikerne en idé om hvordan nettverket virker, basert på fysiske teorier.

Higgsfeltet gir partiklene energi, og ifølge Albert Einsteins velkjente ligning, E = mc2, er energi lik med masse.

Higgsfeltet kan sammenlignes med et elektrisk felt mellom et positivt og en negativt ladet elektrode – med én avgjørende forskjell: Et elektrisk felt forsvinner når spenningsforskjellen mellom elektrodene utliknes.

Massefeltet er derimot skrudd på i hele universet til evig tid fordi higgspartiklene ustanselig reagerer med hverandre. Reaksjonene opprettholder feltets ladning, noe som igjen gir elementærpartikler masse.

Alle partikler med masse interagerer med higgsfeltet på ulike måter. For eksempel er kvarker koblet kraftig til feltet; dermed har de betydelig masse. Elektroner har en svakere kobling; dermed er de lettere.

Hvordan higgspartiklenes reaksjoner holder feltet skrudd på hele tiden, er uvisst, men det skal fysikerne nå finne ut av ved hjelp av en oppgradering av LHC.

Henfall gir ledetråd

Sannsynligvis har LHC allerede dannet omkring tusen higgspartikkelpar, men de er så sjeldne at de drukner i støyen fra byger av partikler som billioner av kollisjoner har frambrakt siden forsøkene startet i 2010. Men en ny oppdagelse øker optimismen.

Da fysikerne fant higgspartikkelen i 2012, ble den avslørt av et sjeldent henfall til to energirike gammafotoner.

Men i fjor så fysikerne en higgspartikkel som henfalt til to tunge bunnkvarker, som bare kan produseres ved energirike protonsammenstøt i for eksempel LHC.

Den typen henfall inntreffer trolig i 60 prosent av de tilfellene der LHC danner en individuell higgspartikkel. Det samme vil være tilfellet når higgspartiklene blir produsert i par. Derfor vet fysikerne nå hva de skal lete etter for å finne higgspar i de enorme datamengdene: at fire bunnkvarker oppstår samtidig.

Ledetråden styrker håpet om at LHC fram mot 2035 kan avsløre higgspartiklenes hemmelige parløp og fastslå hvordan de skaper det evige, universelle massefeltet.

Accelerator bliver rustet til jagten på higgspar