Ny tilstand gir atomer to tidsdimensjoner

I jakten på mer stabile kvantedatamaskiner har fysikere skapt en tilstand som har samme fordeler som to tidsdimensjoner, men fortsatt befinner seg på én tidslinje.

Forestill deg en kasse du fyller opp ett dokument av gangen. Etter hvert er det ikke plass til flere dokumenter.

Forestill deg at samme kasse plutselig får plass til dobbelt så mye papir uten at den blir større eller dokumentene mindre. Kassen «låner» i stedet plass fra en usynlig ekstra kasse.

Forestill deg at kassen ikke eksisterer i rom, men i tid.

Slår hjernen din knuter?

Det er likevel det et team forskere fra en rekke amerikanske universiteter har gjort. De har skapt en ny tilstand der atomer oppfører seg som om de befinner seg i to tidsdimensjoner samtidig.

Resultatene er nettopp offentliggjort i tidsskriftet Nature.

Stabile kvantedatamaskiner

Den nye tilstanden skal gjøre kvantedatamaskiner mer stabile.

Mens en klassisk datamaskin er bygget opp av bits (den fundamentale informasjonsenheten), så er kvantedatamaskiner basert på kvantebits – også kalt qubits. Det er nærmest atomer lagret med data.

Vanlige databits behandler informasjon i en av to tilstander – 1 eller 0. Qubits kan derimot være 1, 0 eller begge deler samtidig. De kan altså ha flere verdier samtidig.

Fenomenet kalles superposisjon og gjør at strøm kan passere flere veier samtidig, noe som er hemmeligheten bak kvantedatamaskinens kraft.

Men det er vanskelig å holde qubits i kvantetilstanden – altså ha flere verdier samtidig – lenge av gangen. Det gir en del feil hos kvantedatamaskiner.

Fibonacci-sekvens utløser tilstand

En måte å gjøre qubits mer robuste på er på å beskyte dem med en pulserende laser, og det er det forskerne som står bak den nye tilstanden, har gjort.

Fibonacci-sekvens

I Fibonacci-tallrekken er hvert tall summen av de to foregående tallene. Beskrivelser av tallrekken finnes hos indiske matematikere allerede på 200-tallet f.v.t., men den er oppkalt etter den italienske middelalder-matematikeren Leonardo Fibonacci. Settes tallrekken inn i en graf, dannes en spiral som også setter standarden for det gylne snitt.