Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

iltmolekyle

Ny kilde til oksygen i verdensrommet

Få tak i noe gull og kombiner det med CO2-molekyler i høy fart. Det er det enkle prinsippet bak en ny metode som med tiden både kan hjelpe fysikerne med å skape oksygen i verdensrommet og fjerne CO2 fra vår atmosfære.

Her på jorda er oksygenmolekyler som kjent ganske vanlige, men ute i verdensrommet er de sjeldne.

Derfor var det en enorm overraskelse da romsonden Rosetta i 2015 fant store mengder oksygen­molekyler i den tynne atmosfæren omkring kometen 67P.

Først trodde astronomene at oksygenet kom fra kometens indre, men i 2017 fant fysikere fra Caltech i USA en annen teori.

Kanskje ble oksygenmolekylene dannet ved at CO2 fra kometen først ble akselerert opp av solvinden og deretter dundret inn i kometen igjen.

Fysiker og reaktor

Amerikanske fysikere har bygget en reaktor som kan skape oksygenmolekyler ved å dundre CO2 inn i en gullfolie.