Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Is

I mer enn 50 år har forskere undret seg over at varmt vann i visse tilfeller fryser raskere enn kaldt. Nå har de sannsynligvis funnet svaret.

Fysikk - Naturlover

Ny teori: Derfor fryser varmt vann raskere enn kaldt

Helt siden fenomenet ble belyst for mer enn 50 år siden, har forskere undret seg over at varmt vann i visse tilfeller fryser raskere enn kaldt. Ny studie har endelig funnet løsningen på fysikernes gåte.

I 1963 oppdaget en skoleelev i Tanzania, Erasto Mpemba, at varmt vann i noen tilfeller fryser raskere enn kaldt.

Fenomenet var så underlig at han fortsatte å utforske det, og seks år senere publiserte han, med hjelp fra en professor i fysikk, en vitenskapelig artikkel, og fenomenet fikk navnet «Mpemba-effekten».

Forklaringen fant de aldri, og spørsmålet har voldt fysikerne hodebry helt siden den gang. Men nå har forskere fra Southern Methodist University i Texas publisert en studie som forsøker å gi et svar.

Hydrogenbindinger er årsaken

De mener løsningen ligger i de hydrogenbindingene som holder vannmolekylene sammen.

Til ScienceNews forklarer Dieter Cremer – en av forskerne som står bak studien – at svake hydrogenbindinger brytes ved høye temperaturer.

Det får grupper av molekyler til å danne den krystallignende strukturen som kjennetegner vann i fast form.

Flere teorier i spill

Og selv om teorien leverer en forklaring på fenomenet, er det fortsatt en viss usikkerhet.

Så sent som i 2012 avholdt ’The Royal Society of Chemistry’ en konkurranse som skulle finne den beste forklaringen på fenomenet, og mottok mange tusen ulike besvarelser.

Vinneren ble en forskningsassistent ved Universitetet i Zagreb, som la frem en teori om at såkalt konveksjon, altså prosessen der varme flytter seg fra et sted til et annet, var ansvarlig for den raske nedfrysningen.