Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kvantedatamaskiner sjonglerer med fysikken

Ekstreme temperaturer, superledende metaller og strøm som beveger seg begge veier. Et arsenal av utstyr må snakke sammen før kvante­datamaskiner kan brukes til å kurere sykdommer og knekke koder.

Kryostat: Apparat kjøler datamaskinens hjerne

Under et spesielt kjøleapparat – en kryostat – sitter datamaskinens hjerne, kvantebrikken. For hver etasje man beveger seg nedover, faller temperaturen – en funksjon som gjør at metallene kan lede strøm uten motstand.

Graham Carlow/IBM Research

Beskyttelse: Kappe og flytende helium sørger for det absolutte nullpunktet

Bak en solid kappe sørger flytende helium for å få temperaturen i kryostaten ned på 15 millikelvin, bare 0,015 grader over det absolutte nullpunktet. Den lave temperaturen demper atomenes bevegelser, som ellers ville ha forstyrret beregningene.

Andy Aaron/IBM Research

Kommunikasjon: 108 gullbelagte innganger styrer kvantebits

Hvis framtidens kvantedatamaskiner skal løse historiens vanskeligste regnestykker, er forskerne nødt til å videreutvikle alle delene – som disse gullsoklene som skal styre hver enkelt bit i maskinen.

Prosessor: Brikker med sammenfiltret data

I spesielle brikker ligger kvantebits filtret inn i hverandre. Det er helt avgjørende for datamaskinens kraft, siden hver ekstra bit fordobler regnekraften. Google er for tiden innehaver av rekorden, med hele 72 bits i samme brikke.

Instrumenter: Mikrobølger røper kvantedatamaskinens regnekraft

Svarene avleses ikke bare som et ferdig resultat på en skjerm, men i input og output fra mikrobølger som sendes gjennom systemet. Her tester en forsker regnekraften på en av verdens kraftigste kvantedatamaskiner.

Carl De Torres/IBM Research

Kvantebits: Datamaskinens hjerneceller går to veier samtidig

I en vanlig datamaskin er hver bit enten 0 eller 1, men i en kvantedatamaskin kan de være enten 0, 1 eller begge deler. Fenomenet kalles superposisjon, og det gjør at strømmen kan gå begge veier samtidig, slik at datamaskinen blir ekstra kraftig.

BM Research