Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hvilken type stråling er mest skadelig?

Vi lærte på skolen at der finnes ulike typer radioaktiv stråling. Men hvorfor er radioaktivitet egentlig farlig for kroppen, og hvilken type stråling er den farligste?

Getty images

Radioaktiv stråling deles inn ofte i tre typer: alfa-, beta- og gammastråling. Alfastrålingen er den farligste, men den stanses lettere, enn de to andre.

Alfastråling består av kjernene i helium­atomer som farer gjennom lufta med en fart på 10 000-20 000 km/s. Hvis vi sammenligner med betapartikler, som egentlig er elektroner, er det tydelig hvem som er farligst: Hvis betapartikler var på størrelse med en ert, ville alfapartiklene være stålkuler med en masse på 8 kilo og en diameter på 12 centimeter.

Rekkeviden er kort

Heldigvis er alfapartiklenes rekkevidde veldig kort – selv i luft er det ikke mer enn noen få centimeter. Alfapartiklene kan imidlertid være farlige hvis de finner veien inn i kroppen, for eksempel ved å puste inn radioaktive gasser som radon.