Hva skjer hvis jeg blir truffet av en protonstråle?

Hullet som en ost eller gjennomskåret som en servelatpølse som har vært i nærkontakt med et lasersverd. Det et prognosen hvis du kommer i veien for en protonstråle fra CERNs Large Hadron Collider i Genève.

CERN

Strålen med protoner fra Large Hadron Collider ved forskningssenteret CERN er en ekstremt energirik partikkelstråling. Men strålen er også veldig smal og fokusert.

En person som sto helt stille, ville antagelig bli gjennomhullet i bokstaveligste forstand, fordi cellene ville forsvinne der strålen traff.

En person som beveget seg gjennom strålen, ville sannsynligvis bli skåret i to deler, som av et lyssverd i en Star Wars-film.

Protonstråler er både nyttig og skadelig

Protonstråler deler egenskaper med radioaktiv stråling og brukes blant annet som kreftbehandling. Men stråling kan være skadelig i for store mengder.

Den russiske forsker Anatoli Bugorski blev i 1978 ramt af en protonstråle, som lammede hele venstre side af hans ansigt og bl.a. gør, at huden den dag i dag ikke ser ud til at ældes: Når han rynker panden, forbliver venstre del rynkefrit.

Læs mere om Bugorskis tragiske ulykke her.

Men du kan godt overleve et mikroskopisk hull gjennom kroppen fra en protonstråle.

I 1978 var den russiske forskeren Anatoli Bugorski i gang med sin ph.d. i partikkelfysikk da han oppdaget et problem med partikkelakseleratoren U-70.

Da han prøvde å finne feilen, kom han til å stikke hodet inn foran strålen og ble truffet.

I 1978 var U-70 den kraftigste akseleratoren i verden, med en energi på 70 GeV (gigaelektronvolt), men protonstrålen fra LHC ved CERN er i dag nesten 100 ganger sterkere.

Deretter fortalte Bugorski om et lysglimt «sterkere enn tusen soler».

I dag har Bugorski en flekk på issen der han ble truffet av strålen, og han er døv på det ene øret.

Venstre del av ansiktet er lammet på grunn av nerveskader – lammelsene forhindrer rynker, og derfor ser venstre side yngre ut enn det høyre. Bugorski lider også av mild epilepsi.