Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sort hul

Godt nyttår! Her er vitenskapens største bragder for 2010-årene

Vi går inn i et nytt tiår, og hvis det fører med seg like mange vitenskapelige nyvinninger som det forrige, blir 2020-tallet en sann forskerfest.

Gensaks ga oss makt over selve livet

Genetikernes helt store pakke under juletreet på 2010-tallet var gensaksen CRISPR. Snart kan sykdommer som muskelsvinn og blindhet kureres.

Gensaksen CRISPR ble for første gang brukt i 2015. Den lar forskerne redigere gener med stor presisjon.

Teknologien er så effektiv at den har potensial til å utrydde alle gensykdommer. CRISPR virker ved at en såkalt genetisk sporhund finner det genet som skal manipuleres.

Deretter klipper et enzym over begge strengene i DNA- spiralen. Deretter blir det uønskede genet, for eksempel et sykdomsgen, fjernet. Til slutt blir strengene spleises sammen igjen.

Kan skape sunnere mat og helbrede sykdommer
I tillegg til å fjerne syke gener kan genetikerne sette inn et erstatningsgen i hullet, noe som kan tilføre organismen nye egenskaper.

I landbruket kan metoden for eksempel skape sunnere matvarer ved å hindre at allergiframkallende stoffer finner veien inn i maten vår.

Men de største mulighetene ligger innen medisinsk forskning. Vellykkede kliniske forsøk gir håp om å helbrede kreft, mens dyreforsøk har gitt forventninger til at vi en dag kan kurere muskelsvinn, cystisk fibrose og blindhet.

En
annen mulighet er å fjerne arvelige sykdommer via genredigering på befruktede egg, der manipulerte arveanleggene videreføres i alle kommende generasjoner.

En av forskernes bekymringer er imidlertid at CRISPR vil bli misbrukt til å skape designerbarn med spesielle egenskaper, for eksempel blå øyne, matematisk begavelse, høy empati eller sterke muskler.

Forskerne har med vilje gitt fem aper arvelige sykdommer ved genredigering.