Laser rummet atomlaser

Fysikere finner opp evigvarende atomlaser

For første gang har forskere klarer å kontrollere atomer presist nok til å lage en atomlaser, og de sikter seg nå inn mot mørk materie og mørk energi.

ESA/IAC/Daniel López

Lasere er noe spesielt innen fysikken. Lyset i en laser har bare én bølgelengde. Alle partikler oppfører seg som én, slik at alle bølger beveger seg i nøyaktig den samme retningen. Det er det som gir laseren sin karakteristiske stråle.

Nå har nederlandske fysikere klart å skape en stråle som består av materiebølger som oppfører seg på samme måte som lys i en vanlig laser. En såkalt atom-laser.

Fysikere har i mange år forsøkt å få atomer til å oppføre seg som én i en bølge. Det lyktes i prinsippet allerede for en del år siden – men den gangen bare i veldig kort tid av gangen.

De nederlandske fysikernes store gjennombrudd er at de har funnet en måte å få det til uten tidsbegrensning.

Atomene må kjøles ned

På samme måte som lys beveger seg i bølger, forteller kvantemekanikken oss at atomer også kan oppfattes som bølger.

Så mens en vanlig laser sender sammenhengende bølger av lyspartikler, sender en atomlaser ut sammenhengende bølger av materie.

Det grunnleggende i atomlaseren er det såkalte Bose-Einstein-kondensatet, også kalt BEC, som er en spesiell fase en gruppe atomer kan befinne seg i. En fase der atomene verken er gass, flytende eller i fast form.

Det spesielle ved BEC er at når atomene fryses ned til rundt det absolutte nullpunkt, -273,15 grader celsius, oppstår materiebølger.

Da blir det mulig å få atomene til å oppføre seg som én enhet. Ved høyere temperaturer beveger atomene seg i alle mulige ulike retninger.

Atomlaser stofbølger

En illustrasjon av hvordan atomene beveger seg som én enhet av bølger. Her kommer det hele tiden nye atomer (de blå) som inngår i Bose-Einstein-kondensatet i midten. Egentlig er ikke atomene synlige for det blotte øye.