Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

5 minutter om: Magnetisme

Hver dag går du omkring på en gigantisk magnet: jorda. Klodens magnetfelt fungerer som et skjold som beskytter planetens liv mot skadelig stråling fra sola og rommet. Men magnetismen er også årsaken til at PC-en kan lagre data, og at generatoren i kraftverket kan skape strøm.

Magnetisme = elektrisitet

Alt har magnetfelter – men ikke alle ting er magnetiske. Feltene blir skapt av atomenes elektrisk ladede elektroner når de snurrer rundt seg selv, men i enkelte materialer opphever mfeltene hverandre slik at materialet forblir umagnetisk. Hvis et materiale er magnetisk, kan det omgjøres til en magnet ved hjelp av elektrisitet eller et kraftig magnetfelt.

I materialer som plast sitter alle elektronene samlet i par. De små partiklene har hver sine magnetfelter, men de utligner hverandre, slik at atomene er umagnetiske.

Lasse Alexander Lund-Andersen

I jern sitter det fire elektroner alene uten noen makker til å påvirke deres magnetfelt. Elektronene virker som små stavmagneter som gjør jernet magnetisk, slik at det reagerer hvis en magnet kommer i nærheten.

claus lunau/shutterstock

I en vanlig jernstang ligger atomenes magnetfelter hulter til bulter og peker i alle retninger. Men om en kraftig magnet påvirker atomene, retter den alle de små magnetfeltene inn i samme retning. Dette former en samlet nord- og sydpol, og jernstangen blir til en magnet. Magnetfeltet går i linjer fra nordpolen til sydpolen.

claus lunau/shutterstock

En jernstang kan også bli til en elektromagnet ved å vikle en spole av metalltråd rundt den og sende likestrøm igjennom. Strømmen skaper et magnetfelt som likeretter alle atomenes små magnetfelter og danner to magnetiske poler.

claus lunau/shutterstock

Nordpolen på én magnet vil tiltrekke seg sydpolen på en annen. Omvendt vil magnetenes to like poler frastøte hverandre.