Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bor Jordbær
Fysikk - Det periodiske systemet

Bor: Et sjenert grunnstoff

Bor, grunnstoff nummer 5 i det periodiske system, er et "sjenert" grunnstoff, som imidlertid er nødvendig for alle planter.

Navn: Bor – etter arabisk Boraq (borax, en vanlig naturlig borforbindelse) Atomnummer: 5 Kjemisk symbol: B

Bor er et mørkt pulver. Fysisk sett er det en overraskelse at bor i det hele tatt eksisterer, fordi det tilsynelatende ikke finnes noen måte det kan produseres på i en stjerne.

Det finnes ikke isolert i naturen, men "skjuler seg" i tallrike forbindelser med andre stoffer.

Bor er en viktig ingrediens for alle planter, og derfor tilsetter man det i stor grad i gjødsel.

[Lær mer om det periodiske systemet her](https://illvit.no/fysikk/det-periodiske-systemet/det-periodiske-system-grunnstoffenes-periodiske-system {"rel":"follow"})

Bor: Hardt som diamant – mykt som silke

Borforbindelser har en rekke industrielle anvendelser. Bornitrit er nesten like hardt og skinnende som diamant. I grov utgave brukes det som industrielt slipemiddel. I svært finkornet utgave brukes det som tilsetningsstoff i pudder, som blir spesielt skinnende og silkeaktig.

En annen borforbindelse, trietylbor, er et lett antennelig stoff som har vært brukt til å tenne rakettmotorer på Nasas Saturn V-raketter.

Video: Bor på scenen