Christer Fuglesang

7 spørsmål til professoren

I 1992 ble partikkelfysikeren Christer Fuglesang astronaut hos Den europeiske romorganisasjonen, ESA. Han ville gjerne ha møtt en helt bestemt norsk oppdagelsesreisende i levende live hvis det fortsatt var mulig.

NASA

Spørsmål 1: Når visste du at du skulle bli forsker?

I løpet av det siste året av fysikkstudiene mine, på begynnelsen av 1980-tallet, ble jeg mer og mer opptatt av partikkelfysikk. Det var på det tidspunktet jeg bestemte meg for å ta en doktorgrad og forsøke meg på en karriere som forsker.

🎬 Se Christer Fuglesang fortelle om potensialet i romforskning

Spørsmål 2: Hva er din største kilde til inspirasjon?

Albert Einstein, uten tvil. Han var en helt utrolig begavelse, og arbeidet hans innen fysikk har hatt enorm betydning.

Spørsmål 3: Hva er menneskets største bragd?

At vi har forbedret levestandarden for de fleste mennesker det siste århundret, samtidig med at antallet mennesker på kloden har steget enormt. Hvis jeg skulle velge en enkelt begivenhet, så måtte det bli månelandingen.

Spørsmål 4: Hva er du mest stolt av å ha oppnådd i arbeidet ditt?

Å være en del av det teamet som var med på å konstruere Den internasjonale romstasjonen, ISS. Jeg er også stolt av å ha gjennomført en rekke eksperimenter på ISS og romstasjonen Mir – flere av eksperimentene ble senere publisert i tidsskriftet Nature.

Christer Fuglesang