Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

6 fag du kan dekke virtuelt med Google

HJEMMESKOLEN: Møt en dinosaur i virtual reality, besøk verdens mest aktive vulkaner og ta en tur til den røde planeten med Nasas Curiosity Rover. Googles virtuelle læringsunivers dykker ned i alt fra biologi til historie og gir deg inspirasjon til karantenens hjemmeskole.

Natur/teknologi

Lær mer om jordens biologisk mangfold

Du kan lære mer om jordens biologiske mangfolkd, hvorfor det er viktig, og hvordan den nå er i fare på grunn av menneskeskapte klimaendringer.

Møt også noen av verdens mest forunderlige dyr, inkludert dolkhalen, som med sitt blå blod kan påvise selv små mengder bakterier, eller det sjeldne skjelldyret som kan rulle seg sammen til en pansret kule.

Møt den første programmereren

Bli med tilbake til 1800-tallet og få hele historien om den kvinnelige matematikeren Ada Lovelace, som var med på å legge kimen til den moderne datamaskinen.

Biologi

Besøk over 20 millioner dyr i alkohol

På The Natural History museum i London har de 22 millioner dyr oppbevart i enorme glass med alkohol - og nå kan du og barna dra på en virtuell reise i det underjordiske skattekammeret.

Se blant annet et eksemplar av en gigantisk blekksprut som er frosset i tid i sin flere meter lange tank.

VR-opplevelse: Forhistorisk havuhyre på kloss hold

Rhomaleosaurus var en enorm plesiosaur som levde i havet i for 180 millioner år siden. Møt den forhistoriske kjempen helt tett på i en spesiell VR-opplevelse, der du og barna kan høre den brumme og se den svømme tett forbi.

Er opplevelsen et hit, kan dere også møte den enorme dinosauren Giraffatitan, som er et av de største landdyrene som noensinne har eksistert.

Se knokler og fossiler fra fortiden

Google tilbyr også et helt tema om dinosaurer, der dere kan besøke verdens naturmuseer og se knokler og fossiler fra de dyrene som hersket på jorden for millioner av år siden.

Fysikk

Big bang: Opplev universets begynnelse

Hva skjedde før big bang, hvordan ble de første stjernene dannet, og hvordan tok solsystemet vårt form? Få historien om universet vårt i augmented reality direkte på din telefon.

Slik oppdaget vi røntgen

Få den utrolige historien om den tyske fysikeren Wilhelm Conrad Röntgen som ved en tilfeldighet oppdaget en ny type stråler som skulle revolusjonere legevitenskapen.

Historie

Chauvetgrotten åpnes opp i virtual reality

Den er normalt lukket for omverden. Men via virtual reality kan du bli med ned i Chauvetgrotten, der det finnes 36 000 år gamle hulemalerier – de eldste som noensinne er funnet.

Utforsk grottens hemmeligheter på egen hånd og kom tett på både dyr og forfedre.

Fortellinger fra frontlinjen under andre verdenskrig

Gå inn på slagmarken under andre verdenskrig og merk historiens vingesus. Med over 60 ulike historier er det mange timers fordypelse i de landene og menneskene som ble berørt av den ødeleggende krigen.

Naturgeografi

Se de mest aktive vulkaner i verden

Bli med Google Earth på en reise til 10 av verdens mest aktive vulkaner og kom tettere på en de største naturkreftene på planeten.

Følg Curiosity Rover i den røde planetens landskap

Ingen mennesker har satt sin fot på Mars, men nå kan du besøke den røde planeten i virtual reality. Med Nasas Curiosity Rover som kjøretøy kan du utforske og oppleve den øde planetens landskap.

Musikk

Lag din egen sang

Avhold musikkundervisning i stuen og komponer din egen musikk i Google musikklaboratorium. Lek med ulike instrumenter, legg til stemmer og lagre sangen på datamaskinen, slik at dere kan høre den igjen og igjen.