Vi hadde sex med alt og alle: Du er en lett blanding

I dag står Homo sapiens alene igjen, men fram til for 40 000 år siden levde vi tett sammen med andre menneskearter, og vi fikk barn med dem. Ny forskning viser at de første moderne mennesker så langt mer ulike ut enn vi gjør i dag.

Shutterstock & Kennis & Kennis

Med en børste fjerner Émile Ennouchi de siste støvkornene og løftene funnet opp i den sterke afrikanske sola.

Kraniet er litt skjevt etter mange årtusener i bakken, men er ellers i god stand. Langsomt roterer han det og betrakter det fra alle vinkler mens han lar fingrene gli over den fortykkede knokkelen over øyehulene.

Året var 1961, og antropologen Ennouchi ledet de omfattende arkeologiske utgravingene ved Jebel Irhoud 50 kilometer sørøst for byen Safi i Marokko. Det godt bevarte funnet ble først identifisert som neandertaler, men senere fant forskere så mange likheter med vår egen art at det ble klassifisert som en tidlig Homo sapiens.

Alderen ble anslått til om lag 160 000 år, og dermed passet kraniet med teorien om menneskets opprinnelse som har vært gjeldende fram til for kort tid siden.

Den gikk ut på at Homo sapiens oppsto i Øst-Afrika for omkring 200 000 år siden, og herfra spredte det overlegne moderne mennesket seg ut over planeten fram til om lag 60 000 år siden.

Du er 93 prosent neandertaler

Bare mellom halvannen og sju prosent av DNA-et til moderne mennesker er unik for menneskearten vår, viser ny forskning.

Forskere fra University of California i Santa Cruz har brukt en ny datamodell til å lage en oversikt over DNA-et til 279 nålevende mennesker. Ut fra dette helhetsbildet har de gjennomgått hvert punkt i koden for å fastslå om DNA-et er fra en felles Homo sapiens-stamfar eller en av de to forhistoriske menneskeartene, neandertalerne og denisovaene.

Det ser ut til at mesteparten av vårt unike Homo sapiens-DNA spiller en rolle for hjernens funksjon og utvikling, men nøyaktig hvilken vet ikke forskerne enda.

Men i 2017 klarte forskere å datere Jebel Irhoud-funnet mer presist. Kraniet er ikke 160 000, men 315 000, år gammelt. Dermed har arten vår, Homo sapiens, med ett blitt omkring 100 000 år eldre.

Kraniet fra Jebel Irhoud rokker ikke bare ved det tidspunktet da det moderne mennesket oppsto, men også ved teorien om at det skjedde i Øst-Afrika – for hvordan kan det da henge sammen at det eldste eksemplaret er funnet 6000 kilometer unna – i Marokko?

Men kraniet rommer kanskje også en del av svaret. Selv om det er et individ av Homo sapiens, peker noen trekk i retning av eldre arter, og det samme gjelder flere andre Homo sapiens-funn: De blander moderne og mer opprinnelige trekk.

Stamfedrene våre minnet altså mer om en broket storfamilie med mange blandingsformer enn om en rendyrket art.

Mennesket har en høyere panne og en spinklere kjeve sammenlignet med neandertalerne.

© Studio Daynes/LookatSciences & Shutterstock

Kraniet er avgjørende

Kraniet er nøkkelen når forskerne skal vurdere om et funn er et moderne menneske. Men det finnes ikke ett bestemt trekk som skiller Homo sapiens fra neandertalerne og andre nære slektninger. I stedet ser forskerne på en rekke ulike trekk som til sammen gir mennesket sitt karakteristiske utseende.

Sammenlignet med neandertalere har homo sapiens et flatere ansikt. Pannen vår er høyere og mer loddrett, øyenbrynsbuen er spinklere eller helt fraværende, og hjernekassen er mer kuleformet.

Homo sapiens oppsto i hele Afrika

Funnet av den eldste Homo sapiens langt fra menneskets antatte vugge i Øst-Afrika har fått forskere til å forlate den gamle teorien og begynne på nytt.

I 2018 la en gruppe antropologer under ledelse av Eleanor Scerri fra University of Oxford i Storbritannia fram teorien «afrikansk multiregionalisme». Teorien sier at de kjennetegnene som i dag definerer Homo sapiens, oppsto litt etter litt over flere hundre tusen år i mindre grupper av mennesker over det meste av Afrika.

De første eksemplarene av arten Homo sapiens var vesentlig mer ulike fra hverandre enn mennesker er i dag – tross variasjonen vi i dag ser i høyde, omfang og hudfarge. De store forskjellene skyldtes at grupper av mennesker utviklet seg uten kontakt med hverandre i perioder på titusenvis av år.

Hvis det var mulig å reise tilbake i tiden og besøke alle, ville vi se at ingen av dem lignet oss på et prikk.

Noen hadde robuste kjever og tenner, andre en kraftig knokkelknoll i nakken som var feste for solide halsmuskler, og andre igjen en skrånende panne og en massiv beinbue over øynene, som vi ser hos menneskets eldre forfedre.

Likevel betrakter forskerne dem som Homo sapiens, fordi de samtidig hadde flere nåtidige mennesketrekk som for eksempel et smalt bekken, en stor hjerne i et kuleformet kranium og spinkle tenner i en smal kjeve.

Afrikansk multiregionalisme er i dag den teorien som ifølge mange forskere best forklarer at det 315 000 år gamle Jebel Irhoud-mennesket og andre nesten like gamle afrikanske funn har moderne anatomiske kjennetegn, mens de samme trekkene er fraværende på noen mye yngre funn.

Da Homo sapiens oppsto, skiftet klimaet i Afrika ganske dramatisk. Tørke skilte de ulike stammene av Homo sapiens, slik at de utviklet seg hver for seg. I perioder med frodigere klima møttes gruppene, slik at genene ble blandet.

©

130.000 år siden: Vått og frodig

I noen perioder, som for eksempel for om lag 130 000 år siden, fikk Afrika mer nedbør enn i dag. Store deler av kontinentet var dekket av skog eller savanne, og det gjorde at de enkelte gruppene av mennesker kunne ferdes nesten overalt.

©

25.000 år siden: Tørt og goldt

På andre tidspunkter, som for eksempel for 25 000 år siden, var Afrika tørrere enn i dag. Ørkener dekket mye som kontinentet, og det var lite skog. I de periodene ble menneskegruppene isolert fra hverandre og utviklet særegne trekk.

Teorien setter samtidig en stopper for jakten på det forskerne kaller en autapomorfi for det moderne mennesket. Det vil si ett enkelt kjennetegn som gjør det mulig å skille «oss» fra «dem» (fordi det finnes hos alle moderne mennesker, men ikke hos noen av de artene som vi er nærmest beslektet med).

Et slikt trekk eksisterer ikke hvis Homo sapiens utviklet seg slik Eleanor Scerri beskriver det. Dermed blir det også umulig å trekke klare grenser mellom Homo sapiens og andre menneskeformer som også utviklet seg fra arten Homo heidelbergensis.

De fleste forskere tror det skjedde en gang for mellom 315 000 og 400 000 år siden, for lenger tilbake har funnene bare antydninger til moderne trekk.

Mennesket nådde tidlig til Kina

Bevæpnet med den nye historien om Homo sapiens i Afrika tar forskerne nå også et nytt blikk på når forfedrene våre tok spranget fra sitt opprinnelige kontinent og spredte seg over store deler av kloden.

Hittil har den utviklingen blitt datert til om lag 60 000 år siden, men i 2015 fant forskere i en hule i det sørlige Kina 47 tenner som umiskjennelig var fra Homo sapiens. Tennene kunne ikke dateres direkte, men laget over tennene hadde en alder på 80 000 år.

Samtidig er fossile knokler fra elefant, hyene og panda i samme lag som tennene datert til 120 000 år før vår tid.

Selv om det gir et bredt spenn for når anatomisk moderne mennesker bodde i hulen, må de nesten med sikkerhet ha forlatt Afrika mye tidligere enn for 60 000 år siden.

Vi erobret verden med stein, bein og lyder

Redskaper var nøkkelen til suksess for Homo sapiens. Oppfinnsomheten gjorde oss i stand til å overleve i ugjestfrie miljøer, fra det varmeste Afrika til istidens Europa, og gjorde til syvende og sist at vi erobret verden.

500.000 år siden: Bruker stein til jakt

Allerede for 500 000 år siden brukte forfedrene til Homo sapiens spydspisser av stein. Riper på steiner funnet i Sør-Afrika tyder på at de både ble brukt til å stikke med, og at de ble bundet fast til en pinne. Oppfinnelsen gjorde at det ble mye enklere å nedlegge et byttedyr.

© Jayne Wilkins

350.000 år siden: Bruker store steiner

Det kom et teknologisk sprang da forfedrene våre, og senere også neandertalerne, gikk fra å bruke steiner det var slått splinter av til å bruke selve splintene. Dermed ble det mulig å lage finere og mer spesialisert verktøy til å stikke, skjære og skrape med.