Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Krypdyr hersket i istidens Australia

Kjempeslanger, komodovaraner og krokodiller hersket over næringskjeden i istidens Australia. Det viser studier av fossiler som er samlet inn de siste 15 årene.

Under den siste istiden var verden dominert av store pattedyr, den såkalte megafaunaen – men i Australia var det krypdyrene som hersket øverst i næringskjeden.

Det viser studier av fossiler som er samlet inn de siste 15 årene.

Forskere fra University of Queensland i Australia har gjennomgått funnene nøye, og de konkluderer med at Australia under istiden gikk gjennom voldsomme endringer som endret dyrelivet radikalt.

Enorme krypdyr var næringskjedens herskere

Inntil for 40 000 år siden var de største rovdyrene kjempeslanger, landlevende krokodiller med lange bein og komodovaraner på 200 kilo.

Men endringer i klimaet gjorde etter hvert slutt på de store krypdyrene

Komodovaraner på 200 kilo var blant de krypdyrene som lå øverst i næringskjeden i Australia under istiden. Senere ble de avløst av rovdyr mennesket brakte med seg.