© Justin Tallis/AFP/Ritzau Scanpix

De første britene hadde mørk hud

DNA-analyser har ført til rekonstruksjonen av den 10 000 år gamle Cheddarmannen med mørk hud, krøllete hår og blå øyne.

8. august 2018

Krøllete hår, blå øyne og mørk hud. De første britene lignet på ingen måte på den nåværende befolkningen, avslører nye genetiske studier.

Det gjelder i hvert fall for Cheddarmannen, som er navnet på et 10 000 år gammelt skjelett funnet i Cheddar Gorge i Somerset i England.

Den nye kunnskapen kommer fra DNA-analyser som Mark Thomas, professor i evolusjonær genetikk, har utført i samarbeid med Londons naturhistoriske museum.

Analysene viser at Cheddarmannen tilhører en gruppe jegere og samlere som spredte seg over Europa etter den forrige istiden, for omkring 11 000 år siden.

Lys hud kom til senere

Hudfarge blir ikke bestemt av ett gen, men av flere, som sitter på forskjellige kromosomer.

Den lyse huden som er vanlig i Nord-Europa i dag, ser ut til å ha oppstått senere, siden lys hud tar opp mer ultrafiolett stråling fra sollyset, noe som hjelper til med å danne D-vitamin.

Mot sør, der det er mer sol, er ikke lys hud nødvendig. Andre teorier tyder på at den lyse huden vant fram fordi landbrukskost var fattig på D-vitaminer.

Blå øyne ga mer sex

De blå øynene til Cheddar­mannen var ikke noen overraskelse for forskerne, siden trekket har vist seg i DNA fra skjeletter fra Spania, Ungarn og Luxembourg.

Én genvariant gir blå øyne, og forskere tror ikke det har noen praktisk betydning.

I stedet tror de genvarianten ble spredt fordi det ga flere sexpartnere å være blåøyd.

Du kan lese mye mer om evolusjonen vår i Illustrert Vitenskap – hele veien fra encellet organisme til moderne menneske. Og du kan lære mer om hvor evolusjonen fører oss på sikt. Hvis du bestiller et abonnement nå, kvitterer vi med et supertilbud. Du får:

• 2 utgaver av Illustrert Vitenskap
  • umiddelbar tilgang til de siste 12 numrene av bladet digitalt
  • tilgang til Moreshop med spesialtilbud til abonnenter blant annet på verktøy, treningstøy, klokker, smarte dingser og boligtilbehør med opptil 70 prosent rabatt
  • et par lekre høretelefoner fra Vinyl Tech

Og du får hele pakken for bare kroner 59,50 inkl porto.

Bestill HER