Ny kinesisk art er vår nærmeste slektning

Et 146 000 år gammelt kranium har dukket opp i Kina, og kinesiske forskere mener det er en helt ny menneskeart. Hvis de har rett, må vi konkludere med at neandertaleren ikke lenger er vår nærmeste slektning.

Shutterstock & Lotte Fredslund

Vi hadde så vidt vent oss til å se neandertalertrekk i hverandre – og oss selv: den lave pannen, den store nesen og den brede munnen. For neandertaleren var jo vår nærmeste slektning, trodde vi. Men nei. Hils på dragemennesket fra Kina, en hittil ukjent menneskeart som ifølge forskere står oss nærmere enn neandertaleren.

Riktignok kjenner vi bare til den nye menneskearten fra et enkelt funn, et kranium. Men det kraniet er det største og best bevarte eksemplaret av et fortidsmenneske forskerne noen gang har sett. Det ekstremt brede og avlange kraniet mangler riktignok underkjeven og har bare en enkelt tann, men bortsett fra det er det helt intakt.

Kraniet, som er funnet i byen Harbin i det nordøstlige Kina, har en unik blanding av moderne og primitive trekk. Derfor mener kinesiske forskere at det tilhører en hittil ukjent menneskeart som de har døpt Homo longi, dragemennesket, etter funnstedet, provinsen Heilongjiang, som betyr «Den sorte drages elv». Og en dataanalyse av kraniet plasserer den nye arten like ved siden av Homo sapiens på menneskets stamtre – foran neandertaleren.

Sammen med en håndfull andre funn fra de siste årene har det for alvor satt Asia på verdenskartet som en avgjørende region for menneskets evolusjon.

«Dette kraniet viser at det var en tredje menneskelinje i Kina, sammenlignbar med neandertalerne og Homo sapiens, med sin egen evolusjonære historie over hundretusenvis av år», sier paleoantropologen professor Chris Stringer fra Natural History Museum i London, som har vært med på å analysere det nye funnet.

At vi nå kan stå ansikt til ansikt med vår nye slektning, er nærmest et mirakel, for kraniet dukket opp av bakken i 1933, men ble gjemt i en brønn der det nesten hadde blitt glemt.

Broarbeider fant kraniet i søle

I 2018 lå en gammel mann på sitt dødsleie. Han hadde en hemmelighet som han nå endelig ville dele med barnebarna sine:

Som ganske ung, i 1933, arbeidet mannen med å bygge en bro over elven Heilong Jiang i byen Harbin under japanernes okkupasjon av Kina. I sølen ved elven støtte han en dag på en gjenstand, og da han plukket den opp, stirret han rett inn i et par store, firkantede øyehuler i et enormt kranium.

I 85 år lå kraniet på bunnen av en uttørket brønn der det ble gjemt i 1933.

Den unge bygningsarbeideren skjulte kraniet i et tørkle og tok det med hjem. For å unngå at japanerne skulle få tak i funnet, senket han det ned i en uttørket brønn.

Å arbeide for japanerne var skamfullt, så det var kanskje derfor mannen ikke røpet hemmeligheten sin før. Men nå, 85 år senere, fisker barnebarna opp kraniet av brønnen og leverer det til paleontologen Qiang Ji ved GEO University i Shijiazhuang i Hebei. Og han kan nesten ikke tro sine egne øyne når han ser hvor stort og intakt funnet er.

Qiang Ji samler et team av kinesiske forskere og inviterer også to internasjonalt kjente eksperter på forhistoriske mennesker til å delta: professor Chris Stringer fra Natural History Museum i London og professor Rainer Grün, tidligere leder av det australske senteret for forskning på menneskets evolusjon.

I nesen på kraniet finner forskerne søle som kan brukes til å identifisere og datere funnstedet nærmere. Og de våger å bore et lite hull i neseknokkelen for å få litt knokkelmasse som de kan bruke til datering av dragemennesket.

homo longi landskab

Det landskapet Homo longi levde i, var så kaldt at vår nære slektning kanskje hadde et ekstra fettlag som beskyttet mot kulden. Forskerne mener at den kinesiske arten også kunne bygge hytter og gjøre opp ild.

© Chuang Zhao

Ut fra knokkelen har forskerne kunnet fastslå at dragemennesket levde for minst 146 000 år siden. Kraniets størrelse og trekk tyder på at det tilhørte en kraftig mann. Og graden av slitasje på tannemaljen avslører at han ikke var mer enn 50 år.

Selv om det presise funnstedet er ukjent, er det sikkert at kraniet lå på elvebredden ved Dong Jiang-broen. Derfor hentet forskerne opp boreprøver herfra, og geokjemikere analyserte sedimenter og andre levninger. Sammensetningen av sølen fra nesen svarte til boreprøvene og avslørte at kraniet har ligget i sedimentlag dannet for 138 000–309 000 år siden. Det passer med dateringen av kraniet.

Det er mange levninger fra fortiden i området, så rester av forhistoriske dyr og planter har hjulpet forskerne med å rekonstruere den verdenen som dragemennesket levde i. Det tegner et bildet av et økosystem med nok av spiselige planter og fisk til å brødfø jegere og sankere, men også et tøft og kaldt klima.

«Kraniet viser at det var en tredje menneskelinje i Kina, som var sammenlignbar med neandertalerne og Homo sapiens.» Paleoantropolog Chris Stringer, Natural History Museum

I dag har byen Harbin i gjennomsnitt rundt minus 16 grader om vinteren, og det var ikke mye varmere den gangen mannen levde. Forskerne mener at kulden har krevd at de kinesiske fortidsmenneskene var avanserte nok til å gjøre opp ild, sy klær og bygge hytter. Ellers ville de ikke overlevd.

Dragemennesket kan også ha hatt et ekstra lag isolerende fett og mer hår på kroppen enn moderne mennesker.

Kinesisk familie er en utfordring for forskerne

Som et ledd i analysen av dragemenneskets kranium sendte forskerne det inn i en CT-skanner og gjenskapte det i 3D. Deretter kunne de måle opp alle deler av kraniet etter internasjonale standarder. I alt 600 kjennetegn ble registrert, også det som mangler, som for eksempel visdomstenner.

Deretter fôret forskerne et dataprogram med alle dataene og ba programmet gjennomføre statistiske beregninger av det innbyrdes slektskapet mellom dragemennesket og omkring hundre andre varianter av fortidsmennesker fra hele verden som også er gjenskapt i 3D.

Datamaskinen plasserte variantene i grupper ut fra fysiske trekk i et såkalt fylogenetisk slektstre som viser hvordan de ulike artene sannsynligvis har utviklet seg evolusjonært.

Resultatet var et slektstre med fem grener fra den eldste til den yngste arten. Først Homo erectus, så Homo heidelbergensis, deretter neandertaleren fulgt av «Harbin-gruppen» med det nye kraniet og til slutt Homo sapiens.

Det nye kraniet ble altså plassert i den såkalte Harbin-gruppen, med fem andre funn – hele kranier eller fragmenter – oppkalt etter funnsted: Dali, Jinniushan, Hualongdong, Xuchang og Maba. Og forskere diskuterer nå om det nye kraniet utgjør en selvstendig art eller er av samme art som et eller flere av de andre levningene i gruppen.

De fem utgjør en gåtefull kinesisk familie som forskerne har strevd med å artsbestemme i de siste årene, for de passer ikke helt inn i teoriene om menneskets evolusjon, der utgangspunktet er at primitive trekk utvikler seg gradvis fra den afrikanske Homo erectus til moderne trekk hos Homo sapiens. De har hver sin blanding av moderne og primitive trekk.

En lignende blanding av nytt og gammelt ser vi på to kranier som er funnet i Afrika: det 315 000 år gamle Jebel Irhoud-kraniet fra Marokko og Eliye Springs-kraniet fra Kenya, som er mellom 200 000 og 300 000 år gammelt.

Kranier ny kinesisk art

Det nye Homo longi-kraniet (ytterst t.h.) inngår i en familie av kinesiske funn, Harbin-gruppen, med blant annet (fra venstre) Peking-mannen, Maba, Jinniushan og Dali.