Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Menneske

Ansiktstrekk på et 260 000 år gammelt kranium funnet i Kina minner om tidlige utgaver av Homo sapiens.

© Sheela Athreya
Fortiden - Fortidsmennesker

Kranium omskriver menneskets historie

Gammelt kranie sætter spørgsmålstegn ved, om menneskets forfædre udelukkende udviklede sig i Afrika.

Et 260 000 år gammelt kranium funnet i Kina viser at det moderne mennesket kanskje ikke bare stammer fra Afrika.

Funnet – som er kjent som Dali-kraniet – ble gjort allerede i 1978. I første omgang mente forskere at kraniet tilhørte en annen menneskeart, Homo erectus, som levde for mellom 2 millioner og 100 000 år siden.

Ny undersøkelse omskriver historien

Nå har forskere fra Texas A&M University og Det kinesiske vitenskapsakademiet i Beijing analysert kraniet igjen og oppdaget slående likheter med 300 000 år gamle fossiler av de tidligste utgavene av det moderne mennesket – Homo sapiens – funnet i Marokko i Nord-Afrika.

Siden Dali-kraniets ansiktstrekk minner så mye om tidlige Homo sapiens, mener forskerne at noen av det moderne menneskets trekk antagelig oppsto i Asia.

Vi er både kinesere og afrikanere

Små grupper av de kinesiske forfedrene har deretter migrert til Afrika, paret seg med tidlige utgaver av Homo sapiens og gitt arvematerialet sitt videre.

Ifølge den teorien oppsto det moderne mennesket altså som en miks av asiatiske og afrikanske forfedre.

Tidligere har DNA-analyser vist at alle mennesker antagelig nedstammer fra én enkelt gruppe Homo sapiens som utvandret fra Afrika for 120 000 år siden.

Dette er grunnlaget for teorien om at hele menneskeheten nedstammer utelukkende fra afrikanske forfedre.

Dali-kraniet viser imidlertid at menneskets historie kanskje er mer kompleks enn hittil antatt.