Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dyrkede minihjerner skal avsløre neandertaleren i oss alle

Før neandertalerne døde ut, ynglet de seg vei inn i det moderne menneskets DNA. Nå har forskere dyrket små biter av neandertalerhjerner som på sikt kan vise hvordan den lille resten av fortidsmenneske påvirker oss den dag i dag.

Neandertalerskjelett forteller ikke mer om hjernen enn det formen på kraniene avslører – det myke hjernevevet er råtnet bort etter 40.000 år.

Men nå har genforskere fra Max Planck-Instituttet for evolusjonær antropologi vekket neandertalernes hjerner til live igjen i en petriskål og for første gang undersøkt hvilken rolle neandertalgenene spiller i cellenes utvikling.

Dermed kan de ha banet vei for å oppklare hvordan neandertaleres gener påvirker alt fra fordøyelse og tankegang til nervefunksjoner og immunforsvar – kort sagt avsløre akkurat hvordan neandertaleren lever videre i det moderne mennesket.

Hjernevev fylt med arvemateriale fra neandertalere – såkalte hjerne-organoider – gjør det mulig å spore neandertalernes avtrykk i nåtidsmenneskets celler.