Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Robot av knokler viser de første skritt på land

Våre tidligste forfedre var raskere til å tilpasse seg livet på land enn forskerne trodde. Det avslører en robot forskere har bygget av gamle knokler og nye minimotorer.

Tomislav Horvat & Kamilo Melo

Moderne robotteknologi kan nå vise oss hvordan en av våre aller tidligste forfedre beveget seg rundt på landjorda.

Paleontologer har lenge vært i tvil om hvilken gangart de første såkalte amniotene brukte.

Amnioter oppsto for omkring 350 millioner år siden og inkluderer både krypdyr, fugler og pattedyr. De skiller seg fra amfibiene ved at de ikke trenger å leve den første delen av livet i vann, slik for eksempel rumpetroll gjør.

Forskere ved Humboldt University i Tyskland har foretatt CT-skanninger av et utrolig godt bevart fossil av amnioten Orobates pabsti, som levde for om lag 285 millioner år siden.

Et veldig godt bevart fossil og fotspor av en tidlig amniot hjalp forskerne til å gjendanne dyrets skjelett.