Kakerlakker i skjul

Hvordan overlevde kakerlakkene dinosaurenes dommedag?

Kakerlakker er så seiglivede at ikke engang en 10 kilometer stor romstein kan ta livet av dem.

Shutterstock

Det eldste kjente kakerlakkfossilet er 125–140 millioner år gammelt, noe som betyr at de hardføre insektene holdt til på jorden samtidig med dinosaurene. Men i motsetning til kjempekrypdyrene lever kakerlakkene fortsatt i beste velgående.

Da en 10 kilometer stor asteroide traff jorden for 66 millioner år siden, ble i alt 75 prosent av alle levende vesener utryddet. De dyrene som ikke ble drept av selve nedslaget, døde senere da store mengder støv ble virvlet opp i atmosfæren og blokkerte sollyset.

Noen tiår uten plantevekst var nok til å utløse massedød, men ikke blant kakerlakkene.

Flatklemte kakerlakker gikk fri

Ifølge insektforskeren Brian Lovett fra West Virginia University er det to hovedårsaker til at insektene overlevde nedslaget.

Først og fremst kunne kakerlakkene presse sine flate kropper ned i sprekker i bakken, der de var beskyttet mot varme og trykkbølger fra nedslaget.

Dessuten er kakerlakker alt annet enn kresne. For mens de kjøttetende dyrene døde ut fordi planteeterne døde ut, er kakerlakken altetende og fortærer både nedfallsfrukt, åtsler og mindre artsfeller.

I dag kan vi se kakerlakken spise og fordøye selv ikke-biologiske ting som pappesker og klær, så hvis dens normale næringskilde forsvant, har den bare funnet nye måter å bli mett på.