Forskere blåser nytt liv i mammutceller

28 000 år gamle cellekjerner fra beinmargen til en mammut kan kanskje gjenopplive kjempedyret som døde ut under siste istid.

KAZUHIRO NOGI. KAZUHIRO NOGI/AFP/Ritzau Scanpix

Japanske forskere har tatt ut cellekjerner fra beinmargen på en 28 000 år gammel mammut og satt dem inn i eggceller fra mus.

Deretter kunne de se at cellekjernene viste tegn til å dele seg, men at de var for forkomne til å gjennomføre delingen fullt ut.

Resultatet er et stort skritt på veien mot å gjenopplive kjempene.

Og apropos mammuter...

© Greg Shine/Bureau of Land Management

Fotspor viser medfølelse hos fortidskjemper

117 fotspor i den i den amerikanske staten Oregon viser hvordan en mammutfamilie har vandret over en uttørket innsjø for 43 000 år siden.

Sporene viser at en voksen mammut har haltet, og at de yngre dyrene flere ganger har oppsøkt det skadede dyret og fulgt den på veien – en atferd man også har observert hos elefanter.

Mammuten måtte vike for mennesket

Det er fortsatt uvisst om det var klimaendringer eller jegere som fikk mammutene til å bukke under.

Nå har paleontologer kartlagt utbredelsen av de store pattedyrene og sammenlignet den med vår erobring av verden. Bildet viser ifølge forskerne at jakt var avgjørende for mammutenes skjebne.