Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Evolution

Forskere avslører gener fra utdødd kjempe

En banebrytende teknikk har løftet sløret for 1,8 millioner år gamle gener i et utdødd neshorn. Teknologien gjør det mulig å kartlegge geners evolusjon flere millioner år lenger tilbake enn tidligere – og det gjelder også genene i våre egne forfedre. Det er nå bare et spørsmål om tid før forskerne løser den største gåten om menneskets evolusjon.

Ghedoghedo

Jurassic Park tok feil: DNA kan ikke overleve i millioner av år. Men det kan proteiner. Og det er nesten like nyttig for forskerne.

Proteiners sammensetning avspeiler genene, slik at eldgamle proteiner kan gi et enestående innblikk i genet til utdøde dyr og mennesker.

I de siste årene har forskerne oppdaget proteiner i fossiler som er flere millioner år gamle – kanskje mer enn hundre millioner år gamle. Men tidligere har de ikke kunne utvinne nok til å gjennomføre omfattende analyser.

Nå har en ny teknikk løst problemet – og den kan snart snu opp ned på bildet vårt av menneskets evolusjon.

Tenner avslører nesehorns forfedre

Et internasjonalt team av forskere, med genetikeren Enrico Cappellini i spissen, har i de siste par årene undersøkt en rekke 1,77 millioner år gamle fossiler fra Dmanisi i Georgia.

Fossilene – som blant annet stammer fra utdøde arter av bisonokser, ulver og neshorn – inneholdt proteiner, og særlig fossilenes tannemalje inneholdt store mengder protein.

Evolution

Forskerne har hentet ut proteiner fra et utdødd neshorn som antagelig tilhører arten Stephanorhinus etruscus. Dyret veide over tre tonn og var to meter høyt.