Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Flygeøgler hadde fjær

Studier av flyveøgle-fossiler avslører at fjær kanskje ble utviklet millioner av år før forskerne har trodd.

Nye studier av fossiler viser at en flygeøgle hadde vinger som var dekket av små fjær.

Hittil har forskerne ment at fjær oppsto for 175 millioner år siden hos den grenen av dinosaurer som senere ble til fugler.

Flygeøglene tilhørte en helt annen utviklingslinje, så de nye funnene kan innebære at de første fjærene ble utviklet allerede for 250 millioner år siden.

© YUAN ZHANG

3 fakta om flyveøgler

Flyveøgler kom raskt på vingene og ble jaktet på av haier. Her er tre raske fakta om de store øglene.

• © Wikimedia Commons

Øgler kom flygeferdige ut av egget

Forskere har rekonstruert barndommen hos flygeøgler ved å studere en lang rekke funn. Fossilene av nyklekkede unger har overbevist forskerne om at de kunne fly nesten rett etter at de ble klekket. De hadde ferdigutviklede skjeletter med de samme proporsjonene som voksne flygeøgler.