Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Fanget i dødsøyeblikket

I årtusener har Sibirs permafrost kapslet inn istidens dyreliv. Nå smelter isen og bringer de perfekt bevarte fortidsdyrene fram i lyset.

Bernard Buigues

Bevart i isen: Ullhåret mammut inneholdt DNA

Permafrosten er et opp mot 700 meter tykt lag av frossent vann, jord og organisk materiale, som kan bevare dyr og organismer i årtusener. Mest berømt er den 28 000 år gamle ullhårede mammuten Yuka, med muskel- og ryggmargsceller som fortsatt inneholder DNA.

KAZUHIRO NOGI/AFP/Ritzau Scanpix

Elefanten og musen: Mammut-DNA ble satt inn i museegg

Forskerne satte inn cellekjerner med DNA fra mammuten Yuka i museeggceller og registrerte at de tidlige stadiene før celledelingen fungerte normalt. Celler som deler seg, er et av de første trinnene på veien til kloning av istidens kjemper.

TATSUMA YAO/KINDAI UNIVERSITY

Plastulv: Kjempehode dukket opp nær elv

Sommeren 2018 fant en sibirsk mann et 40 centimeter langt og opp mot 40.000 år gammelt ulvehode. Senere har hodet blitt utsatt for plastinasjon, der fett og vann først trekkes ut av cellene med aceton og deretter erstattes med flytende plast.

Albert Protopopov/Mammoth Fauna Study Department at the Academy of Sciences of Yakutia/AP/Ritzau Scanpix

Druknet føll: Selv nesehårene er bevart

For 42.000 år siden druknet et to måneder gammelt føll i søle i Sibir. Hard frost kapslet deretter føllet inn i en oksygenfri tidslomme, fram til det så dagens lys igjen i august 2019. Hud, hover og selv de fine hårene i neseborene er perfekt bevart.

Michil Yakovlev/North-Eastern Federal University/EPA/Ritzau Scanpix

Eldste blod: Føll inneholdt både flytende blod og urin

Da forskerne åpnet buken på det 42.000 år gamle føllet, inneholdt årene flytende blod som nå betraktes som det eldste som er kjent. Dessuten fant forskerne et siste måltid i magesekken og urin som fortsatt skvulpet rundt i blæren.

Serbirian Times

Hysj, løven sover: Huleløveunger frøs i hjel

Tre perfekt bevarte huleløverunger er dukket fram etter 25 000–50 000 år i isen. Analyser av de små ullklumpene skal hjelpe forskerne med å avgjøre om huleløven var beslektet med den nålevende afrikanske løven eller tigerrasen.

Serbirian Times

Ullklump i gullgruve: Neshornets pels er frosset vekk

Verdens største og best bevarte ullhornsneshorn levde for 39 000 år siden og er estimert til å ha veid 1,5 tonn. Da den imponerende hunnen ble funnet av gullgruvearbeidere, hadde frosten fjernet mesteparten av pelsen.

Bernard Buigues

Naturlig død: Bisonokse målte 170 centimeter og veide 600 kilo

En hann-steppebison ble funnet i en «sovende posisjon» med beina trukket inn under kroppen og hodet bøyd mot bakken. Den 10 500 år gamle bisonen bærer ingen merker etter rovdyr, noe som tyder på noe så sjeldent som en naturlig død.

Gennady Boeskorov/ Russia