Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Verdens største dyr

Enormt havmonster vekkes til live

Studier av en glemt knokkelbit har slått blåhvalen ned fra tronen som det største dyret som har eksistert på jorda. Fragmentet har vist seg å stamme fra en gigant på 200 tonn, og forskere har rotet gjennom skuffer og skap for å finne oversette spor etter enorme havuhyrer fra fortiden.

Shutterstock & Nicolai Aaroe

En vårdag i mai 2016 spaserer amatørpaleontologen Paul de la Salle en tur langs stranden like ved der han bor, i Somerset sørvest i England. Plutselig får han øye på en forsteinet knokkel som stikker opp av sanden. Han plukker den opp og tar den med til sin private fossilsamling.

En måned senere vender han tilbake til det samme stedet på stranden. Denne gangen finner han fire nye knokkelfragmenter, og til sin store forbløffelse går det opp for ham at de fem bitene hører sammen og danner en sammenhengende knokkel som er nesten en hel meter lang.

Han sender funnet videre til profesjonelle paleontologer, og det vekker straks stor begeistring. Knokkelen viser seg nemlig å ha sittet i underkjeven på et hittil ukjent medlem av fiskeøglefamilien iktyosaurus, som svømte rundt i verdenshavene for mer enn 200 millioner år siden.

Verdens største dyr

Fiskeøglen (bildet) var omkring 25 prosent mer effektive til å svømme enn lignende øglearter på samme tid, som svaneøglene.

© Nobumichi Tamura

Forskerne sammenligner fragmentene med tidligere funn av lignende iktyosaur­arter, og kommer fram til at den nyopp- dagede fiskeøglen var større enn selv en blåhval.

Med en lengde på opptil 33 meter og en gjennomsnittsvekt på omkring 150 tonn har blåhvalen hatt førsteplassen som det aller største dyret på jorda.

Ifølge forskerne var den nyoppdagede fiskeøglearten imidlertid minst like stor som blåhvalen – og sannsynligvis også både flere meter lengre og flere tonn tyngre.

Fortidsøgler regjerte havene

Mer enn 200 år før Paul de la Salle snublet over sitt livs funn på stranden i det sørlige England, gravde landsmannen Joseph Anning ut et 1,2 meter langt kranium av det som den gangen var en ukjent fiskeøgle i byen Dorset bare 70 kilometer unna. Året etter fant den 12 år gamle søsteren hans, Mary Anning, resten av skjelettet.

Hun ble senere en av Englands mest berømte paleontologer.

Mary Anning

© Mr. Grey

Fiskeøglen har altså blitt gransket og analysert i over to århundrer, og antallet godt bevarte skjelettfragmenter fra de fryktinngytende undervannsrovdyrene har steget jevnt og trutt gjennom årene.

Mange av fossilene som har dukket opp på jordas overflate i tidens løp, er nesten komplette skjeletter med godt bevarte knokler og tydelige avtrykk av bløtdeler som hud og organer. Paleontologer har faktisk funnet fossiler som avslører fiskeøglenes mageinnhold: forsteinede fisker og blekkspruter.

De utallige funnene dekker imidlertid bare en veldig liten del av de i alt 160 millionene årene som fiskeøglenes vidt forgrenete biologiske orden eksisterte. Og det er fortsatt mye med det forhistoriske dyret som er innhyllet av mystikk. For eksempel er det fortsatt usikkert hvilket dyr det var som opprinnelig søkte seg tilbake til havet og dermed ble stamfar til fiskeøglene. Og slektskapet mellom de ulike artene er også mystisk.

Paleontologene vet imidlertid med sikkerhet at fiskeøglene stammer fra krypdyrene og dermed var nært beslektet med dinosaurene. Iktyosaurene er funnet i alle slags størrelser. De minste er under en meter, og nå viser det seg altså at de største virkelig var enorme.

Siden de første sporene av fiskeøgler så dagens lys i 1811, har paleontologer gravd ut fossiler fra nesten 100 ulike arter. Fiskeøglene levde over det meste av jorda og har etter alt å dømme sittet helt øverst i næringskjeden siden de første gang dukket opp i havene for godt og vel 250 millioner år siden i den såkalte triasperioden.

Iktyosaurus betyr fiskeøgle på latin, men de minner mer om rovhvaler enn fisker. Anatomisk sett ligner de ganske mye om delfiner.

Store dyr

Kjevene var som regel lange og forsynt med mange skarpe tenner – akkurat som delfinene. Eldre fossilfunn viser også at fiskeøglene hadde lunger, så de måtte opp til overflaten for å puste.

Som havpattedyrene fødte også fiskeøglene levende unger. Det er funnet flere eksemplarer av fiskeøgler med fostre og til og med et enestående fossil av en mor og barnet hennes, som begge døde av ukjente omstendigheter midt under fødselen.

Store dyr

Mor og unge døde under fødselen.

© Steveoc 86

Selv om iktyosaurene så ut som fredelige delfiner, hadde de instinkter som minnet mer om hvithaier.

Fortidskjempens øyne målte opptil 22 centimeter i diameter, og simuleringer av synssansen viser at de hadde et fabelaktig syn. De kunne få øye på et byttedyr selv 1600 meter under overflaten.

Den avlange kroppsformen og de store finnene avslører dessuten at fiskeøglene var raske jegere, som kunne akselerere raskt gjennom vannet når de var på sporet av et bytte.

Rovdyret kunne få øye på et byttedyr selv 1600 meter under overflaten.

De aller største fiskeøglene var imidlertid ikke det biologene kaller toppkonsumenter – altså et rovdyr øverst i næringskjeden, som spiser andre store dyr.

Antagelig livnærte de seg på samme måte som mange hvaler, ved å svømme gjennom store mengder krepsdyr og fiskeyngel med munnen åpen. Akkurat som blåhvalen skapte de største fiskeøgler et overtrykk i vannet når de åpnet gapet, slik at byttedyr ble sugd inn i munnen.

Øgle overgår blåhvalen

Akkurat hvordan den nyoppdagede fiskeøglen skaffet mat, avslører ikke funnet av kjeveknokkelen. Likevel har Paul de la Salles fossil allerede gitt forskerne mye ny informasjon.

Først måtte de tre paleontologene som mottok fossilene fra Paul de la Salle, bevise at de faktisk kom fra en fiskeøgle. Det gjorde de ved å undersøke fossilets anatomi i detalj – blant annet en dyp fure i overflaten og et hulrom i kjeveknokkelen der det opprinnelig har vært nerver og brusk.

Verdens største dyr

Det 96 centimeter lange fossilet funnet i 2016 var en gang en del av en flere meter lang underkjeve.