Kakerlakker i skjul

Kakerlakkers nye sexmønster kan true oss

Insektgift har endret kakerlakkers gener slik at de har mindre lyst på sukker og parer seg mye raskere, noe som er dårlig nytt for mennesker.

Det har blitt en del vanskeligere for kakerlakk-hanner å kurtisere hunner med små gaver av sukker. Det hardføre skadedyret har nemlig fått nye sukkervaner – ikke for å gå ned i vekt, men for å unngå insektgift.

Det viser en ny studie foretatt av forskere fra North Carolina University, som har kommet ut i tidsskriftet Nature.

Gave lokker hunnen

Før kakerlakker parer seg, skiller hannen ut et søtlig kroppssekret som fungerer som en gave til hunnen.

Væsken er en blanding av fett og sukker som skal tiltrekke og holde fast på hunnens oppmerksomhet lenge nok til at paringen kan starte.

Når hunner spiser, blandes spyttet hennes med sukkermassen for å bryte ned de komplekse sukkerartene i sekretet, som blant annet består av maltose og maltotriose.

Maltose gjøres raskt om til glukose av hunnene mens maltotriose tar lengre tid å bryte ned.

Når massen er gjort om til glukose, får det en bitter smak som skremmer vekk hunnene.

Hannene rekker imidlertid å starte paringen før dette skjer.

Kakerlak parring

Når kakerlakk-hanner gjør seg klare til å pare seg, slår de opp vingene og skiller ut et søtt sekret for å lokke til seg hunner. Deretter kravler hunnene opp på ryggen for å spise sekretet. Imens skiller de ut spytt som bryter ned sekretet og gjør det om til glukose som kakerlakk-hunnene ikke liker. Den nye typen kakerlakk-hunn har spytt som gjør om sekretet til glukose raskere, og skremmer dem vekk før hannen rekker å pare seg.