Jomfrufødsel hos fisk forbløffer forskere

En akvariefisk av arten stingsild har utviklet fostre mens eggene fortsatt var inne i magen. Den usedvanlige fødselen kan få stor betydning for forståelsen av evolusjonshistorien.

En liten fisk i et akvarium ved University of Nottingham i England satt i 2019 grå hår i hodet på universitetets biologer. Fisken, en stingsildhunn, ble gravid – det vil si at eggene utviklet seg til fostre mens de fortsatt var inne i kroppen hennes.

Det er stikk i strid med den vanlige måten fisker formerer seg på. Som hos nesten alle andre fisker legger hunnen eggene, og hannen befrukter dem ved å sprøyte sæden sin ut over dem.

Forskere har fundet æg med levende fostre i maven på en ­hundestejle. 56 af dem udviklede sig og blev til voksne fisk.

© Dr. Laura Dean

Forskerne oppdaget fiskens usedvanlige tilstand i forbindelse med et annet forskningsprosjekt der de studerte fiskenes egg. Mens fostrene i eggene var sunne og levedyktige, var moren, som har fått navnet Maria, oppsvulmet og døden nær.

Forskerne avlivet henne og trakk deretter ut eggene med fostrene, og 56 av dem overlevde til de ble voksne.

Ungerne hadde to foreldre

Forskerne trodde først Maria hadde klonet seg selv, men DNA-undersøkelser viste at ungene hadde to foreldre, så eggene har blitt befruktet.

En forklaring kan være at Maria har svømt gjennom et sted der eggene til en fremmed hunn allerede hadde blitt befruktet, og at en del av hannens sæd har funnet veien inn i Marias eggledere.

Forskerne holder nå øye med om det samme kan skje for andre fisker. I så fall har det stor betydning for forståelsen av et sentralt punkt i evolusjonshistorien. Kanskje er det slik det har foregått når de første artene begynte å føde levende unger.