Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vulkanutbrudd fylte for 234-232 millioner år siden atmosfæren med CO, svovle og aske – til fordel for dinosaurene.

Fortiden - Dinosaur

Vulkaner banet vei for dinosaurene

Voldsomme vulkanutbrudd og sur nedbør startet dinosaurenes storhetstid for 232 millioner år siden.

Et meteornedslag ble slutten på dinosaurene – det er etter hvert velkjent. Men storhetstiden til dinosaurene var også dramatisk, ifølge en ny studie fra italienske og engelske forskere.

De har samlet inn spor og fossiler fra et område i fjellkjeden Dolomittene i Nord-Italia for å avdekke når artsrikdommen hos fortidskjempene for alvor skjøt fart.

Voldsomme klimaendringer rammet jorden

Studiene viser at dinosaurenes dominans eksploderte for 232 millioner år siden i den geologiske perioden trias.

I perioden mellom 251 og 200 millioner år siden var klimaet varmt og tørt bare avbrutt av korte perioder med fuktig klima.

I tiden før dinosaurenes gjennombrudd ble verden rammet av en rekke voldsomme klimaskifter med fire veldig fuktige perioder etter hverandre.

Periodene kan avleses i de lagene av avleiringer som forskerne undersøkte i Dolomittene. Lagene består mest som kalksand, mens jordlagene fra de tørre periodene er dominert av mergelkalkstein.

Da jordas klima skiftet, stilte det store krav til dyrenes evne til å tilpasse seg. Og fossilene avslører at dinosaurene klarte utfordringen bedre enn konkurrentene – kanskje fordi det fantes mange dinosaurarter som var klare til å overta flere ulike nisjer.

Like før dinosaurenes tidsalder var landjorda dominert av en stor variasjon av krypdyr – fra krokodillelignende arter og skilpadder til grupper som ikke har etterkommere i dag.