Syge dinoer t rex tannpine

Sykejournaler avslører dinosaurenes harde liv

Fossiler av dinosaurer er fulle av beinbrudd, bittmerker og spor etter infeksjoner og kreft. Paleontologene bruker nå legenes verktøy til å stille presise diagnoser som avdekker dyrenes lidelser og dødsårsaker.

Claus Lunau

Sue trenger vann. Det er et eller annet i munnen og halsen som plager den kolossale T. rexen som nå humper ned mot et uttørket elveleie. Det føles som en kjøttklump som er altfor stor til å gli ned i svelget.

I sine unge dager hadde ikke Sue slike problemer. Den gangen var dinosauren et prakteksemplar av et glupsk rovdyr med 13 meter muskler fra snute til halespiss. Nå er hun omkring 30 år, gammel og giktplaget, med en kropp som er utmagret av sult.

Knoklene står tydelig fram under skinnet, og for hvert skritt jager smertene gjennom bein og rygg. Og det med halsen holder på å drive dyret til vanvidd.

Slik kan T. rexen Sues siste timer ha utspilt seg på det stedet i dagens Sør-Dakota der hun døde for 65 millioner år siden. Det vet vi fra analyser av dyrets knokler og tenner.

Skanninger viser en rekke lidelser hos dinosaurene.

Sue er en av de mest komplette, eldste og største T. rexene som noen gang er funnet. Knoklene er undersøkt og beskrevet i flere omganger, men med nye verktøy hentet fra sykehusverdenen gjør forskerne nå helt nye oppdagelser – ikke bare om Sue, men om stadig flere dinosaurer.

Sliten kropp

Detaljerte CT-skanninger av Sue viser for eksempel hvorfor hun i sine siste år var nærmest invalid av en lang rekke lidelser og gamle skader.

Studier av den 30 år gamle T. rex viser at hun var plaget av skavanker i nesten hele kroppen.

Syge dinoer sue var syg 1

Munnen full av betennelse

I den bakerste delen av munnen har Sue hatt en kraftig betennelse som etter hvert har brutt ned kjeven. Tilstanden kan være fremkalt av en infeksjon med parasitten Trichomonas.

Syge dinoer sue var syg 2

Gikt og brukne ribbein

Den ene armen viser spor av urinsyregikt som oppstår når urinsyre hopes opp i leddene. Tilstanden er smertefull. Dessuten har Sue flere brukne ribbein og skader på et skulderblad.

Syge dinoer sue var syg 3
© Field Museum Chicago/Shutterstock

Smerter i bakbein og hale

Den ene leggknokkelen er voldsomt fortykket, antagelig på grunn av en infeksjon som kan ha spredt seg fra munnen. I halen har forskerne dessuten funnet spor av leddgikt.

De nyeste resultatene har dessuten ført til en konkret teori om hvordan Sue døde. Hvis den stemmer, var den store dinosaurens banemann ganske liten.

Snylter blokkerte svelget

En av de forskerne som studerer fossiler med medisinske briller, er Kirstin Brink, paleontolog og ekspert på utviklingen av knokler og tenner ved University of Manitoba i Canada.

Brink har finstudert 3D-bilder fra CT-skanninger av Sues tenner, og hun mener at dødsårsaken ligger i det imponerende gapet. Hun har fortsatt ikke offentliggjort teorien sin i et vitenskapelig tidsskrift, men utdyper den overfor Illustrert Vitenskap.

Syke dinoer sue parasittangrep

En infeksjon har satt tydelige spor både utvendig og innvendig i Sues underkjeve der den også har påvirket tennenes form.

© Chris Glen/MIT

Sue har et nesten komplett sett tenner: 58 av 60 er bevart. Den lengste er på hele 30,5 centimeter. Men Brink er opptatt av tre små tenner i overmunnen som holdt på å vokse fram da Sue døde. Det er helt normalt, for tyrannosaurus skiftet ut tenner igjennom hele livet.

Men disse tre er misdannede. En er kraftig bøyd og har bølgete former som om den har vært under press. De andre to har grodd sammen.

Sues sykdom finnes hos fugler

Brink kunne umiddelbart utelukke en feil i den genetiske «oppskriften» på tennene, for hvis det var tilfellet, ville flere tenner være misdannet. Så ett eller annet har forhindret de tre tennene i å gro normalt.

Og årsaken kunne være parasitten Trichomonas, som er mest kjent for å føre til en kjønnssykdom hos mennesker. Men parasitten finnes også i nebb og svelg hos fugler, og Brink visste at et team amerikanske forskere tidligere har diagnostisert Sue med Trichomonas.

Syke dinoer underkjever

Hull i underkjeven hos rovfugler (øverst) skyldes ofte infeksjon med snylteren Trichomonas. Tilsvarende hull finnes i Sues underkjeve (nederst).

© Ewan D. S. Wolff et al./PLoS ONE

Men hvordan har parasitten forstyrret veksten av de tre tennene? Brink analyserte bilder av nålevende fugler som er angrepet av Trichomonas, og fant en forklaring. I tillegg til å føre til betennelse som bryter ned knokkelen i kjeven, danner parasitten et belegg i svelget og gule, voksaktige knuter. Lidelsen kalles derfor også for «gul knopp».

«I levende fugler ser vi at den gule knoppen kan vokse seg så stor at den blokkerer halsen så fuglen ikke kan svelge verken mat eller drikke, slik at den dør av sult og tørst. Det er mulig at det samme skjedde for Sue», forklarer Brink, som nå vil etterprøve ideen ved å samle CT-skanninger av levende dyr med Trichomonas-infeksjoner i munnen.

«Hvis vi kan finne beviser for misdannede tenner i levende dyr som skyldes infeksjon, vil det underbygge hypotesen om at parasitter drepte Sue.»

Syke dinoer t rex

Paleontologen Kirstin Brink mener at infeksjonen i Sues underkjeve kan være årsaken til at T. rexen døde.

© Christopher McGarrity

En svakhet ved teorien er at vi ikke vet om parasitten eksisterte på dinosaurenes tid. Men nylig fant brasilianske forskere for første gang fossile parasitter i en dinosaurknokkel.

70 mikrofossiler lå inne i en knokkel fra en Titanosaur. De tilhører en annen art enn Trichomonas, men funnet viser at også dinosaurer hadde parasitter.

Forskerne ser inn i knoklene

Tidligere kunne forskerne bare beskrive det de kunne se med det blotte øye eller under mikroskop når de i sjeldne tilfeller fikk sage et stykke av en knokkel.

I de siste årene har ny teknologi gjort at de kan undersøke fossilene grundigere ved hjelp av CT-skannere som de ofte låner på sykehus. En annen mulighet er såkalt Mikro-CT, som er samme teknologi, men med mye større oppløsning.

Med CT-skanning kan forskerne skille mellom kreft og betennelse.

Dermed er det mulig å se inn i knoklene og undersøke strukturen og sammensetningen av tenner og knokler uten å ødelegge fossilene. Kreft, infeksjoner og beinbrudd har sine små signaturer som forskerne kan lete etter.

Noen av de nyeste studiene av Sues knokler foregikk nettopp ved hjelp av en CT-skanner på et sykehus. Forskere fra Berlins naturhistoriske museum arbeidet sammen med eksperter fra universitetssykehuset Charité i Berlin om skanningene.

Formålet var å avgjøre om kreft eller infeksjon var årsaken til to sammenvokste ryggvirvler og en fortykket leggknokkel. Andre muligheter var utelukket i tidligere studier.

CT-skanningen viste ekstra beinvev med ujevn overflate, noe som er karakteristisk etter betennelse. Og knokkelen var ikke misdannet – som etter beinkreft.

Syke dinoer sue leggknokkel

En av Sues leggknokler er voldsomt fortykket slik at den er dobbelt så bred som normalt. Skanningen (nederst) viser at den antagelig var angrepet av en infeksjon.