Skandinavia var monstrenes paradis

Det er funnet store mengder knokler og tenner de siste årene som avslører Nordens første beboere. Funnene tegner en verden fylt av blodtørstige giganter som levde helt fram til for 3,5 millioner år siden.

Claus Lunau

Et gigantisk, skjelldekket dyr patruljerer over det som en gang skal bli Danmark. Den todelte tungen stikker stadig vekk ut av munnen, og den får ferten av et bytte. Dyret akselererer ved hjelp av et kraftig slag med halen.

Som en pil skyter det gjennom vannet, rett fram mot en passerende hai. Den åpner gapet og setter tennene i haien. Den avlives med et bitt som knuser skjelettet, og svelges i to munnfuller.

66 millioner år senere holder en gruppe danske fossiljegere på å gjennomsøke Møns Klint. Fram av kalken dukker en av de tennene som tok livet av haien. I 2021 avslører nærmere studier at tannens eier er en helt ny art i de nordiske farvannene – den opp mot 16 meter lange havøglen Prognathodon.

Mosasaurus tand
© Sten Lennart Jakobsen

Ny dødelig øgle funnet i Danmark

I 2021 avslørte analyser av to tenner fra Møns Klint og Stevns Klint en ny mosasaurart i nordiske farvann. Prognathodon var et gigantisk rovdyr som kunne bli opp mot 16 meter langt.

Rovdyret tilhørte en gruppe av svømmende krypdyr som kalles mosasaurer, og som spredte skrekk og gru i den sene krittiden. Men de er slett ikke de eneste monstrene som har herjet i Norden.

De siste to tiårene har forskerne funnet en rekke fossiler som avslører en merkelig og bestialsk verden fylt med langhalsede giganter, glupske rovdinosaurer og det mest brutale bittet som noen gang har eksistert.

Knokkel ble boret ut av havbunnen

Norden har gjennomgått radikale endringer i løpet av de om lag 650 millionene årene dyrelivet har utfoldet seg på jorden.

Under det meste av triastiden, for 252–201 millioner år siden, var klodens landmasser samlet i et superkontinent som kalles Pangea. Havnivåene var lave, men mot slutten av perioden begynte Pangea å brytes opp, noe som fikk vannstanden til å stige.

Dessverre er de fleste fossilene fra denne tiden forsvunnet i vår del av verden.

Store deler av Sverige og Norge er i dag slitt ned til grunnfjellet, blant annet fordi isen fra istiden skuret over landjorden og fjernet de geologiske lagene som inneholdt fossilene.

I Danmark er problemet snudd på hodet. Her er lagene som regel så dypt begravd at det er umulig å komme ned til dem uten omfattende boring og graving.

Derfor er det relativt få steder i Norden som kan fortelle noe om fortidens dyr.

Et av stedene er Svalbard. Her er det eldste tegnet på større dyr i Norden funnet i 240 millioner år gamle avleiringer. Dyret tilhørte en gruppe kjøttetende fiskeøgler som kalles iktyosaurer.

Fossilfunn fra England avslører at iktyosauren kunne bli opptil 36 meter lang. Dermed overgår den blåhvalen og er det største dyret som noen gang har eksistert.

Dinosaurskov
© SPL

Norden ble hjem for dinosaurer og havøgler

Antallet dyrearter eksploderte for 541 millioner år siden. Det banet vei for mange monstre og giganter som inntok Nordens landmasser og farvann i flere millioner år.

541 millioner år siden

Dyrenes utvikling skyter fart
Under den kambriske eksplosjonen dukker mange nye dyrearter opp. De første små krepsdyrene, muslingene og ormene oppstår. Noen dyr måler opp mot 20 centimeter, noe som var relativt stort på den tiden.

Trilobit fossil

240 millioner år siden

Krypdyr dominerer de indre farvannene
De eldste sporene av større rovdyr dukker opp i triastiden. Delfinlignende fiskeøgler som kalles iktyosaurer, med en lengde på opptil 36 meter og 22 centimeter store øyne, går på jakt dypt nede i havet.

Ichtyosaurus
© Ritzau Scanpix

190 millioner år siden

Dinosaurer hersker på land
I begynnelsen av juratiden trasker adskillige dinosaurarter rundt i det som i dag er Norden. Her lever både hornede og pansrede dinosaurer, biske rovøgler og den langhalsede Plateosaurus.

Dino
© Ritzau Scanpix

66 millioner år siden

Masseutryddelse baner vei for pattedyr
Dinosaurer, mosasaurer og en rekke andre dyr dør ut på grunn av etterdønningene av meteornedslaget i Mexico. Pattedyr og fugler overtar mange av de økologiske nisjene som før var okkupert av krypdyr.

Sabeltiger

Fiskeøglene var ekstremt vellykkede og eksisterte i hele 140 millioner år.

Kroppen var strømlinjeformet og minnet om delfiner, mens øynene hadde en diameter på 22 centimeter, noe som gjorde fiskeøglene i stand til å få øye på byttedyr helt nede på 1600 meters dyp.

For 220 millioner år siden, i triastiden, begynner de første dinosaurene å dukke opp, blant annet Nordens eldste dinosaur, som ble oppdaget ved et rent lykketreff.

Under oljeboring i Nordsjøen i 1997 fant borearbeiderne et fossil 2,3 kilometer under havbunnen.

I første omgang trodde forskerne at det var forsteinet plantemateriale, men i 2003 ble fossilet finstudert og viste seg å være rester fra en tobeint dinosaur som kalles Plateosaurus, som antagelig oppsto for 215 millioner år siden.

Fotspor viser glimt av giganter

Samtidig trampet den om lag åtte meter lange kjøttetende dinosauren Grallator giganteus rundt i det nordvestlige Skåne.

Det avslører 32 centimeter lange fotspor som er funnet i et område med flere dinosaurspor fra den tidlige juratiden.

Juratiden strakte seg fra for 201 til 145 millioner år siden, da Pangea begynte å sprekke opp for alvor. Havnivået steg ytterligere, og vannmassene skylte inn over store landområder. Det skapte flere kystmiljøer der dinosaurene kunne sette tydelige spor i søla.

I sjeldne tilfeller ble sporene bevart. Det skjedde hvis fordypningene ble fylt opp med sand som med tiden ble forsteinet og senere raget opp som relieffer.

Dinosaur fodaftryk

Spor etter rovdinosaurer med tre tær er funnet både i Skåne og på Bornholm. Fotsporet på bildet måler 25 centimeter og stammer fra et opp mot fire meter langt rovdyr.