Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dinosaur

Forskerne gjenskaper dinosauren Anchiornis ved hjelp av lasere.

© Wang XL, Pittman M et al.
Fortiden - Dinosaur

Laser blåser nytt liv i dinosaur

Kraftige lasere finner nå usynlige detaljer i forstenede knokler og gir forskerne et utrolig nøyaktig bilde av krypdyr fra fortiden. Klikk deg gjennom forskernes oppdagelser og vekk en dinosaur til live igjen.

De har vært døde i millioner av år, men usynlige spor av dinosaurenes muskler og hud gjemmer seg fortsatt i fossilene. Bak den banebrytende oppdagelsen står den amerikanske forskeren og oppfinneren Tom Kaye og hans hjemmelagde lasersystem.

Tom Kayes nye teknikk får tidligere usynlige rester av dinosaurenes kropper til å lyse opp i alle regnbuens farger. Årsaken er at restene påvirker den mikroskopiske strukturen i bergartene, slik at laserlyset ikke bare reflekteres, men skifter farge.

Laser gjenskaper dinosaurkropp

Tom Kaye og hans kolleger har brukt laseren til å undersøke dinosauren Anchiornis – en nær slektning til fuglene og av Velociraptor (kjent fra Jurassic Park). Forskernes bilder viser tydelige rester av vev ved armer, bein og hale, og under dinosaurens føtter sitter det fortsatt tredeputer med små skall.

Laseren har gjort det mulig å tegne et nøyaktig omriss av dinosaurens kropp, og forskerne kan nå gjenskape utseendet ned til minste detalj.

Laserdroner skal jakte på dinosaurer

Neste skritt i Tom Kayes arbeid er å installere sin laser på en drone. Planen er at laserdronen i ly av nattens mulm og mørke skal skanne store områder i blant annet Gobiørkenen i Mongolia.

Laserlyset får eventuelle fossiler til å lyse opp, og dronen registrerer fossilenes posisjon, slik at forskerne enkelt kan finne dem neste dag.

Vekk dinosaurene til live igjen

Gå på oppdagelsesferd i vår klikkbare tegning og se hvordan de utrolige gjennombruddene til Tom Kaye og andre forskere gjør det mulig å blåse nytt liv i dinosauren Anchiornis.

Kilder til klikkbar tegning: _Wang XL, Pittman M et al. & Shutterstock & Christian Juul & Lindgren J et al. & Erlend Bjørtvedt & Hocknull S et al. & Kumiko & Li, Q, Gao K, Vinther J et al. _