Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Horder av rovdyr regjerte Sahara

Tre gigantiske rovdinosaurer, enorme flygeøgler og tolv meter lange krokodiller. I over 100 år har forskere strevd med å finne ut hvordan Saharas eldgamle verden kunne ha plass til så mange rovdyr. Nå har de endelig funnet svaret.

Knokkel!» «Knokkel!» Med få minutters mellomrom lyder ropet utover ørkenen ved Kem Kem-formasjon i Marokko. Året er 2018, og laget av paleontologer og geologer har funnet det de kom for.

Ekspedisjonens leder, paleontolog Nizar Ibrahim fra University of Detroit Mercy i USA, er lettet. Han hadde insistert på at de skulle slepe med seg et trykkluftsbor opp en bratt bakke i sommervarmen for å fjerne 15 tonn stein.

Alt sammen på grunn av en fornemmelse. En halevirvel fra en dinosaur stakk opp fra bakken, og han kunne bare merke at bergartene gjemte på mer.

Forskere udgraver Spinosaurus

Nizar Ibrahim graver ut restene av Spinosaurus' hale i Marokko.

© Andreas Jacob/University of Detroit Mercy

Nå frigjør teamet den ene halevirvelen etter den andre – alle fra en av de største rovdinosaurene noensinne, Spinosaurus. Og forskerne blir stadig mer overrasket. Hver virvel har en lang utvekst. Ibrahim måler vantro en av utvekstene til nesten 53 centimeter.

«Vi visste med det samme at dette var enestående, for det er ingen andre dinosaurhaler som ser slik ut. Det gikk opp for meg at vi hadde gjort en oppdagelse av den typen forskere alltid drømmer om fordi det innebærer at lærebøkene må skrives om», forteller Ibrahim.

Funnet utgjør ikke bare et nytt kapittel i historien om klodens kanskje merkeligste dinosaur. Det hjelper også paleontologene med å løse en gåte som har plaget dem i over 100 år.

© SHUTTERSTOCK

Tre konger hersket over enormt område

Tre gigantiske rovdinosaurer, hver og en på størrelse med den beryktede T. rex, regjerte for nesten 100 millioner år siden over Sahara – fra Marokko i vest til Egypt i øst. Området strakte seg tusenvis av kilometer langs kysten og bestod av knusktørr ørken avbrutt av frodige elvedeltaer med enorme fisker, flygeøgler og krokodiller.

Den 16 meter lange Spinosaurus – en gigant selv blant dinosaurer – levde nemlig side om side med minst to andre gigantiske rovdinosaurer samt flere mellomstore rovdinosaurer, tolv meter lange krokodiller, seks meter lange rovfisker og enorme flygeøgler.

Intet annet sted på jorden har noensinne hatt så mange store rovdyr samlet i ett økosystem.

Forskerne kaller derfor området for «verdens farligste sted», og siden oppdagelsen i 1911 har de grublet over hvordan den usedvanlige sammensetningen av dyr i det hele tatt var biologisk mulig.

Nå gir spinosaurens hale dem det svaret de har lett etter.

Ørken skjuler dinosaurmekka

Utforskningen av Saharas eldgamle verden begynte i Egypt, da den tyske paleontologen Ernst Freiherr Stromer von Reichenbach i 1911 krysset Saharas ørken på leting etter fossiler av klodens tidligste pattedyr.

Målet var Bahariya-oasen, omkring 400 kilometer sørvest for Kairo – en forsenkning i landskapet som strekker seg over 2000 kvadratkilometer og er kjent for geologiske formasjoner fra krittiden. I stedet for pattedyr fant han fossiler fra hittil ukjente dinosaurer.

Stromer var en vitenskapsmann – alltid detaljert og nøktern i notene sine. Likevel avslører dagboken hans en viss overraskelse på sidene fra 18. januar 1911.

«Jeg har åpenbart oppdaget de første egyptiske dinosaurene», skrev han om tre enorme knokler – omkring en meter lange og 15 centimeter tykke – og en stor klo som han nettopp hadde funnet.

© Shutterstock & Oregon State University & Joshua B. Smith/University of Pennsylvania & Luigi Bignami/Prehistoric Minds & Museum of Natural History, Milan, & Andreas Jacob/University of Detroit Mercy

Forskere finner glemt verden

80 år etter de første funnene hadde Saharas forhistoriske giganter nesten gått i glemmeboken. Men en serie av spektakulære oppdagelser har nå gitt de nordafrikanske dyrene stjernestatus i forskernes verden.

• 1911: Tysker oppdager en forsvunnet verden

Paleontologen Ernst Stromer finner de første sporene av Saharas forsvunne økosystem. I årene etter finner kollegaen hans en rekke rovdinosaurer, blant annet Spinosaurus.

• 1995: Nye funn får gigant til å vokse

I Marokko avdekker paleontolog Paul Sereno flere rester av en av Stromers rovdinosaurer, Carcharodontosaurus. Funnet viser at dyret kanskje var større enn T. rex.

• 1999: Forskere går i Stromers fotspor

For første gang reiser et team av forskere tilbake til Ernst Stromers opprinnelige funnsted. De finner blant annet rester av den omkring 50 tonn tunge planteeteren Paralititan.

• 2009: Merkelig fossil overrasker paleontologer

Paleontolog Nizar Ibrahim besøker et italiensk museum som har fått deler av et Spinosaurus-skjelett fra en fossilhandler. Fossilet avslører at dyret hadde korte bakbein.

• 2018: Kropp og hale blir gjenforent

Etter at han i 2013 sporet opp det stedet der rester av bakbeina til Spinosaurus ble funnet noen få år tidligere, graver ut Nizar Ibrahim det meste av dyrets hale.

De nye fund var for massive til, at den tyske forsker kunne udgrave dem og tage dem med sig, da han kort efter rejste hjem til München, Tyskland. I stedet overlod han gravearbejdet til sin ven Richard Markgraf, som i de følgende år sendte kassevis af fossiler til München.

Blandt dem var en aflang underkæbe med store, pløklignende tænder og en række usædvanlige ryghvirvler besat med op mod 1,7 meter høje tappe. Stromer navngav det nyfundne dyr Spinosaurus.

Spinosaurus havde enormt sejl på ryggen

Spinosaurus' ryggvirvler dannet trolig stort seil. Forskerne mener det kanskje ble brukt til å kvitte seg med kroppsvarme eller til å imponere artsfeller. Knoklene på billedet er en kopi av de originale.

© Ryan Somma

Men lykken var kortvarig. I 1914 rammet det første av en rekke uhell Stromers prosjekt. Første verdenskrig brøt ut, og tolv kasser med fossiler strandet i Kairo. Stromer ble kalt inn til militærtjeneste, og like etter, i 1916, døde samarbeidspartneren hans, Markgraf, av en ukjent sykdom, kanskje malaria.

Strømmen av uhell stoppet deretter i en periode. I 1922 fikk Stromer endelig sine tolv kasser med fossiler fra Kairo – imidlertid hadde kassene blitt hardt behandlet, og innholdet var knust i stumper og stykker.

Tålmodig samlet tyskeren innholdet, og i løpet av de neste årene samlet han et bilde av et nesten 100 millioner år gammelt økosystem fylt med blant annet dinosaurer, krokodiller og fisk.

Sahara var et brutalt helvete

Jaktmarkene til T. rex i Nord-Amerika var et nærmest hyggelig sted sammenlignet med Saharas brutale verden. Til lands, til vanns og i luften var krittidens Nord-Afrika herjet av noen av de største rovdyrene kloden har sett.

• Enorme flygeøgler skygget for solen

I luftrommet over Saharas elvedeltaer vrimlet det av store flygeøgler. Omkring sju arter hadde vingespenn på 3–5 meter – minst like stort som hos dagens største flygende fugl, albatrossen. Og minst én art hadde et vingespenn på om lag seks meter. Flygeøglene spiste antagelig først og fremst fisk.

• Tre giganter kjempet om tronen

Tre av rovdinosaurene i området hører til blant de ti prosent største rovdinosaurene noen gang. To av dem, Spinosaurus og Carcharodontosaurus, var lenger enn T. rex, med lengder på henholdsvis 16 og 13,5 meter. Den tredje, kalt Bahariasaurus eller Deltadromeus, var litt mindre enn T. rex.

• Fisk vokste seg store som biler

I elvene var det flere arter av rovfisker, der flere var like store som biler. En enkelt art, Onchopristis, var seks meter lang – inkludert en saglignende snute på to meter. Sammen med fiskene levde to enorme krokodiller, den ti meter lange Stomatosuchus og en tolv meter lang art som fortsatt ikke har fått noe navn.

De mest spektakulære av funnene var tre store rovdinosaurer: Spinosaurus, Carcharodontosaurus og Bahariasaurus. Alle tre var over ti meter lange og blant de absolutt største rovdinosaurene noensinne.

Knoklene ble stilt ut ved museet ved Alte Akademie i München, og særlig Spinosaurus ble litt av en attraksjon. Men fossilene ga også anledning til vitenskapelige hodebry.

De tre kjempene levde i et økosystem befolket av enorme krokodiller og rovfisker og stort sett ingen planteetere. Normalt må planteetere være i suverent overtall for at et økosystem skal fungere, men i krittidens Sahara var balansen merkelig nok snudd på hodet – et mysterium som senere skulle bli kjent blant forskere som Stromers gåte.

Spinosaurus levede i vandet

Elvene i fortidens Sahara var fylt med enorme fisk og havkrypdyr. I midten av bildet ser vi en Spinosaurus.