Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Flere godt bevarte kraniefossiler gjorde det mulig for forskerne å rekonstruere ansiktet på den nyoppdagede arten veldig detaljert. (Dette er ikke en illustrasjon av Daspletosaurus horneri)

Fortiden - Dinosaur

Forskere avslører ny Tyrannosaurus-art

Takket være en rekke godt bevarte fossiler har forskere oppdaget en ny art av Tyrannosaurus-familien, som endrer oppfatningen av de sultne fortidskjempenes anatomi.

Den kjøttetende fortidsgiganten Tyrannosaurus rex hadde en hittil ukjent kusine.

Det er konklusjonen i en ny undersøkelse utført av forskere fra blant annet Carthage College i Wisconsin.

Takket være en rekke godt bevarte fossiler, har forskerne greide å rekonstruere ansiktet på den nyoppdagede arten med en detaljgrad som gjør at vi må endre oppfatningen vår om rovdinosaurene.

Minner om mennesker

Arten, som tråkket rundt i verden for rundt 75 millioner år siden, har fått navnet Daspletosaurus horneri og hadde et ansikt som var mye mer følsomt enn det man hittil har trodd om medlemmer av Tyrannosaurus-familien.

Det forklarer anatomieksperten Jayc Sedlmayer ved New Orleans School of Medicine, som også var en del av undersøkelsen.

”På noen måter minner dinosaurens trigeminusnerve om den vi ser hos mennesker,” sier forskerne.

Følsomt forspill

Trigeminusnerven er en nerve som forgrener seg ned over store deler av ansiktet vårt og sender sanseimpulser til hjernen.

Det er blant annet den nerven som er ansvarlig for vår fine mimikk og følesans i ansiktet. Det er også den som gjør at noen mennesker nyser når de kikker opp i skarpt solskinn.

Forskerne mener at det kompliserte nettet av ansiktsnerver var nyttig for fortidsdyret når det skulle bygge reir eller forsiktig plukke opp eggene sine fra bakken.

De mener også at dinosaurene har gnikket de følsomme ansiktene sine mot hverandre som et slags forhistorisk forspill.