© Zhao Chuang & Hu et al.
Fortiden - Dinosaur

Fargestrålende dinosaurfjær tiltrakk maker

Den døde for over 160 millioner år siden, men nå har en gruppe forskere klart å gjenskape fargene på fjærprakten til en dinosaur. Og de har en teori om hvorfor den var så fargerik.

Nye studier av et dinosaurfossil har gitt overraskende ny kunnskap om fjærdrakten til det utdødde dyret.

Fossilet ble funnet av en bonde i Kina og kom i hendene på forskere ved det paleontologiske museet i Liaoning i 2014. Senere har det blitt datert til å være 161 millioner år gammelt.

Små korn avslører farger

Fossilet er så godt bevart at forskerne har gjenskapt fargene på dinosaurens fjærdrakt. Ved hjelp av et skanningselektronmikroskop har de studert noen små strukturer som kalles melanosomer, som er små korn som inneholder fargepigment.

Selve pigmentet er for lengst forsvunnet, men det stoppet ikke forskerne. Melanosomenes form avgjør hvordan lyset reflekteres, og dermed hvilken farge fjærene har hatt.

I noen av fjærene fant forskerne for eksempel pannekakeformede melanosomer som også finnes hos kolib­rier. Ved å finstudere formen på alle kornene klarte de gjenskape fargene på dinosaurens fjærdrakt.

Fossilet som ble brukt til å rekonstruere dinosaurenes fjærprakt.

© Zhao Chuang & Hu et al.

Farger tiltrakk maker

Det viste seg at dinosauren hadde fargestrålende fjær på hode, hals og litt av vingene, noe som har gitt inspirasjon til dinosaurens navn, Caihong juji, som på mandarin betyr regnbuen med den store kammen.

Kammen refererer til en fjærdusk dinosauren hadde på hodet. Caihong juji var på størrelse med en and, men kunne ikke fly.

Antagelig har fjærdrakten holdt den varm, og fargene har tiltrukket seg artsfrender av det motsatte kjønn. Fargestrålende fjær er tidligere funnet hos dinosaurer som levde 40 millioner år senere.