Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Zuul crurivastator

Kraniet til den velbevarte dinosauren er stilt ut i Canada.

© Royal Ontario Museum
Fortiden - Dinosaur

Ekstremt velbevart dinosaur funnet i enorm stein

Den var dekket av pigger, og halen var en enorm kølle. I en enorm stein har forskere funnet de ekstremt velbevarte restene av en hittil ukjent ankylosaur-art.

I et steinbrudd i det nordlige USA har paleontologer gjort et skjellsettende funn: det nesten intakte fossilet av en hittil ukjent dinosaur-art.

Inntil videre har forskerne gravet ut dyrets kranium og hale – resten er fortsatt kapslet inn i en 15 tonn tung stein. Det vil ta flere år å grave fram alt.

Fossilet er så godt bevart at hud, keratin og bløtere knokkeldeler – blant annet dinosaurens panser – kan avdekkes i steinen.

Zuul crurivastator

Rester av panseret til Zuul.

Oppkalt etter Ghostbusters

Dinosauren holdt til i dagens Montana for ca. 75 millioner år siden, der den levde av planter. Den pansrede øglen var en ankylosaur, som er kjent for å ha en køllelignende hale.

Zuul crurivastator

Den tre meter lange halen.

Den nyoppdagede arten har fått navnet Zuul crurivastator. Familienavnet Zuul stammer fra filmen Ghostbusters, der et ondt monster – som ligner fossilet – har samme navn.

Artsnavnet crurivastator betyr «ødelegger av skinnebein» og henviser til den tre meter lange halen, som sannsynligvis ble rettet mot beina til rovdinosaurer når den skulle beskytte seg selv.

Stor som et neshorn

Den godt bevarte dinosauren var seks meter lang og veid ca. 2500 kg – det samme som et stort neshorn. Kroppen var dekket av pigger fra hode til halespiss.

Zuul crurivastator

Forskerne mener Zuul så slik ut da den levde.

Zuul crurivastator er den første ankylosaur som er funnet i Nord-Amerika. Fossilet blir oppbevart på Royal Ontario Museum i Canada.