Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dinosaurer ble levende begravet av vulkanutbrudd

Fossiler av en hittil ukjent dinosaurart viser hvordan den levde for 125 millioner år siden – og hvordan den døde.

Y. Yang et al./PeerJ

To utrolig godt bevarte fossiler av 125 millioner år gamle dinosaurer gir et unikt innblikk i hvordan de levde og døde.

Levende begravet under søvnen

De to kinesiske fossilene har blitt undersøkt av forskere fra Royal Belgian Institute of Natural Sciences. Ifølge beskrivelsen tyder dinosaurenes positur på at de ble levende begravet mens de sov. Av samme grunn har arten fått navnet Changmiania liaoningensis eller «den evig sovende fra Liaoning».

Den nyoppdagede dinosauren er antagelig omkommet da lavaen fra et vulkanutbrudd fikk grotten til å styrte sammen.

© Y. Yang et al./PeerJ

Sikkert er det at dinosaurene enten ble begravet levende eller rett etter sin død, slik at andre dyr ikke hadde muligheter for å spise dem og spre knoklene deres.

Designet til å grave tunneler

Dinosaurene har vært 1,2 meter lange, og anatomiske detaljer tyder på at de har levd en del av livet under bakken.

Kraniet har en spadeformet snute som har vært perfekt å grave tunneler med, forbeina er korte og robuste, og skulderbladene har samme form som hos nålevende virveldyr som graver tunneler.

Dinosaurens snute og korte, sterke forbein har gjort den perfekt til å grave tunneler.

© Y. Yang et al./PeerJ

Forskerne mener imidlertid at arten også har beveget seg effektivt på overflaten. De kraftige bakbeina og den lange halen med stive ledd mellom virvlene har latt den løpe raskt.

Funnet i dinosaurenes Pompeii

Dinosaurene er fra området Lujiatun Beds i Liaoning, der det er funnet mange andre komplette dinosaurskjeletter. Området betraktes av noen paleontologer som krittidens Pompeii fordi dyrene antagelig ble begravet i aske fra et enormt vulkanutbrudd.

De belgiske forskerne mener at de nyoppdagede dinosaurene kan være omkommet i tunnelene sine, som er styrtet sammen under vekten fra lava og aske.