Psittacosaurus-koensdele

Dinosaurene oste av sex

Dunstende kjertler trollbandt alle som så og luktet dem. Et nyoppdaget anusfossil har ført forskerne nærmere dinosaurenes gåtefulle sexliv.

Bob Nicholls/Paleocreations

En bukett av berusende dufter fanger Psittacosaurus-hannens oppmerksomhet. Han skraper i bakken og stikker snuten inn til hunnens bakende, der en mørk flekk med en liten åpning er slående.

Og så er de klare: Paringen kan gå i gang.

Fortidsøglenes sexliv har alltid vært gåtefullt, men nå har forskere sensasjonelt nok funnet tydelige tegn på et dinosaurkjønnsorgan i en ny studie av et fossil fra krittiden.

Kjønnsorganet åpner en ny verden av kunnskap om dinosaursex – fylt av visuell pirring, dufter og svært velutstyrte hanner.

Fuglesex inspirerer forskere

Kjønnsorganer består av mykt vev som ikke blir bevart som fossiler, slik skjelettet gjør. Og selv om organene hadde blitt bevart, er seksuell atferd vanskelig å lese ut av fossiler.

For å lære mer om dinosaurenes sexliv har paleontologene derfor undersøkt de nærmeste slektningene deres.

Fugler har en lang rekke paringsritualer, for eksempel å synge, vise fram fjærprakt og skrape med klørne i bakken i en slags kurtisedans.

I 2016 kunne en internasjonal forskergruppe avsløre at de hadde funnet spor etter nettopp en slik dans blant dinosaurer. Forskergruppen hadde funnet 60 skrapespor fra tretåede dinosaurgruppen som kalles theropoder, og som omfatter T. rex, velociraptor og moderne fugler.

Men etter det har det vært stille på sexfronten for dinosaurforskerne. Helt til nå.

Kjønnsåpning overrasker

I Liaoning-provinsen i det nordvestlige Kina har paleontologer funnet noen av verdens mest bemerkelsesverdige dinosaurfossiler – blant annet Sinosauropteryx, den første fjærkledde dinosauren som ble oppdaget.

Her ble det også funnet et fossil av dinosauren Psittacosaurus, som var nær beslektet med den ikoniske Triceratops. Det har vært utstilt i mer enn et tiår ved Senckenberg-museet i Frankfurt.

I 2016 undersøkte forskerne det nærmere. Det angret de ikke på. For fem år senere kunne de offentliggjøre en banebrytende modell av hele dinosaurens kropp i tre dimensjoner.

Modellen hadde de lagd blant annet ut fra fargene og formene på fossilets godt bevarte skjell, og rekonstruksjonen avslørte en åpning på rett under halen.

Dinosaur fossil

Et ekstremt godt bevart fossil fra dinosauren Psittacosaurus, som levde under krittiden, har gitt forskere mulighet til å lage en 3D-modell av dinosaurens anus- og kjønnsåpning.

© Jakob Vinther/Bob Nicholls

Skjellene ved åpningen er unike i både form og pigmentering. Alt tyder på at åpningen er en såkalt kloakk – en åpning for både urin, avføring og forplantning.

Åpningen minner om kloakken hos noen nålevende dyr, men inntar likevel sin helt egen kategori.

Dette har ikke vært sett før, forklarer Jakob Vinther, som er hovedforfatter for den vitenskapelige artikkelen om det oppsiktsvekkende funnet.
«Det mest interessante er at denne dinosauren er et sted mellom krokodiller og fugler», sier han.

Psittacosaurus-kloakken har vært iøynefallende, og dyret har antagelig brukt den til å «blotte» seg for potensielle paringspartnere, slik forskerne selv uttrykker det. Noen nålevende fugler gjør akkurat det samme.

Kloakken er dessuten utstyrt med en type kjønnslepper som hos krokodiller dekker duftkjertler. Derfor mener forskerne at dinosaurorganet kan ha skilt ut feromoner og duftstoffer, akkurat som hos krokodillene.

Psittacosaurus
© Bob Nicholls/Paleocreations & Shutterstock

Anus duftet av krokodille

Forskere har sammenlignet den nyoppdagede kloakken fra dinosauren Psittacosaurus med kjønnsorganer fra nålevende slektninger. Og selv om det er tydelige likheter, har dinosauren noen unike trekk.

Dino kloak