Forskerne endrer dinosaurer
Dinosaur

Forskerne har endret dinosaurenes utseende.

© Shutterstock

Dinosaurene får en skikkelig makeover

Dinosaurene har vært en tur under kniven. Gjennom de siste tiårene har tusenvis av banebrytende oppdagelser snudd opp ned på forestillingene våre om dinosaurene. Vi har samlet de fem som har blitt rammet hardest.

22. april 2018 av Christian Juul

Deinocheirus: Gigantisk struts ble utstyrt med pukkel

Deinocheirus

© Shutterstock

I over 40 år kjente forskerne bare til de 2,4 meter lange armene til Deinocheirus. De mente at dyret tilhørte en gruppe strutselignende dinosaurer, men visste ikke mer om utseendet.

I 2014 fant forskerne resten av dyret. Den viste seg å ha et merkelig tannløst kranium og en stor pukkel på ryggen.

Velociraptor: Lynrask jeger fikk fjærtransplantasjon

Velociraptor

© Shutterstock & Fred Wierum

I Jurassic Park var Velociraptor et skalldekket monster. Siden den gang har en rekke fossiler vist at alle de nærmeste slektningene var dekket av fjær

Og grundige studier av Velociraptors armknokler viser små forhøyninger der fjærene var festet.

Les om Velociraptors nær slektning, som utviklet seg til en vraltende fiskespiser med svanehals og pingvinvinger, i neste nummer av Illustrert Vitenskap.

Spinosaurus: Superrovdyr mistet halvparten av beina

Spinosaurus

© Shutterstock

Spinosaurus, den største av alle rovdinosaurene, skapte problemer for hovedpersonene i Jurassic Park 3. Men da filmen ble laget, hadde ikke forskerne funnet mer enn dyrets ryggrad.

I 2014 avslørte et nytt fossil at bakbeina til Spinosaurus var så korte at den beveget seg ekstremt klønete på land. Dyret var snarere tilpasset et liv i vannet.

Tsintaosaurus: Planteeter fikk rett horn