Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dinosaur gikk på hendene

Fotspor fra sauropoder i Texas har forvirret forskerne fordi de bare er satt av dinosaurenes forbein. Nå mener forskerne forklaringen er dyrets måte å svømme på. På landjorden brukte de alle fire bein, men på grunt vann har de trukket seg av sted med forbeina uten at bakbeina berørte bunnen.

SHUTTERSTOCK

Dinosaurenes suverene tungvektere, de såkalte sauropodene, satte dype fotavtrykk. Noen av dyrene var 40 meter lange og veide opp mot 100 tonn.

For å bære vekten hadde de kraftige, stolpeformede bein, men de kan ikke ha beveget seg særlig fort, og de kan ikke ha flyttet mer enn ett bein av gangen, i ganske små skritt.

Derfor var det et mysterium da paleontologer i 2007 fant en rekke fotspor fra sauropoder like ved byen Austin i Texas.

Fotspor fra sauropoder i Texas har forvirret forskerne fordi de bare er satt av forbein.