T. rex ligner en dvergdinosaur ved siden av Dreadnoughtus

Paleontologer har funnet det mest komplette skjelettet noensinne av en kjempedinosaur. Da Dreadnoughtus schrani trasket rundt i det som i dag er Argentina, veide dinosauren det samme som 12 fullvoksne elefanter.

Dreadnoughtus dinosaur 1/2015

Kjempedinosaur var 26 meter lang

For 77 millioner år siden stampet et av de største dyrene som noen gang har hatt sin tunge gang på Jorden, rundt i det som i dag er Patagonia i Argentina.

Vekten på cirka 60 tonn – cirka det samme som 12 fullvoksne elefanter – og lengden fra snutespiss til haletipp på 26 meter gjorde Dreadnoughtus schrani til en gigant. Det langhalsede dyret var for eksempel syv ganger tyngre enn T. rex – og kjempen hadde ennå ikke nådd voksen alder da den plutselig omkom.

T. rex var som en søt liten dinosaur å regne i forhold til Dreadnoughtus.

70 % av Dreadnoughtus knokler er funnet

Bak funnet står paleontologer ved Drexel University i Philadelphia, USA. Forskerne bak oppdagelsen gleder seg over å ha avdekket ca. 70 prosent av skjelettrestene etter dinosauren.

Det er rekordmange når det gjelder sauropoder, og det nesten komplette skjelettet har gitt paleontologene en enestående mulighet til å utvide horisonten om anatomien hos tidenes største landdyr.

Dreadnoughtus var en planteetende dinosaur

Dreadnoughtus er engelsk og betyr ”frykter intet”. Navnet passer bra: Trolig var det komplett umulig for et rovdyr å innlede et angrep på en så stor dinosaur.

Selv var Dreadnoughtus schrani like fredelig som den var enorm – og som alle andre sauropoder levde den utelukkende av planter.

Dinosaurhjerte slo 5 ganger i minuttet

Sauropodene var dinosaurepokens giganter. Fordi store dyr har lav puls, banket kjempenes hjerte bare 5–7 ganger i minuttet.

Få flere fascinerende fakta i artikkelen om fortidens kjemper: