© Frans Lanting/Getty Images

Tre ville dyr viser hvordan man lurer døden

Forskere dykker ned i cellene og genene til spektakulære og eldgamle dyr for å avsløre dyrerikets metoder til å leve nesten evig.

2. mai 2018 av Jonas Meldal

Selv om mennesker lever lenger og lenger, finnes det dyr som kan lure døden med et vern mot kreft, aldring og ved å gjenføde seg selv.

1. Håkjerring

© Doug Perrine/NaturePL

Selv om håkjerringa er langsom, iskald og i mange tilfeller blind, kan den bli mer enn 272 år gammel. Den høye alderen henger sammen med tilpasningen til det arktiske miljøet som har kuttet stoffskiftet ned til et absolutt minimum, slik at den unngår å slite på seg selv. Livet i Nordishavet ser også ut til å ha frosset andre funksjoner, slik at hjertet bare banker hvert tolvte sekund og den først kommer i puberteten i en alder av 100 år.

2. Nakenrotte

© Frans Lanting/Getty Images

Under den østafrikanske savannen lever nakenrotten et bemerkelsesverdig liv. Den føler ikke smerte, kan leve uten oksygen i opptil 25 minutter, og når forskere forsøker å sprøyte inn kreftceller i en nakenrotte, klarer de ikke bli til en svulst. Det viser seg at den kan reparere celleskader fra de såkalte frie radikalene som oppstår når næringsstoffer omsettes til energi.

3. Japansk manet