Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

ghost shark
Dyr - Haier

Sjelden spøkelseshai fanget på kamera for første gang

For første gang har forskere greid å filme en sjelden spøkelseshai av arten ’chimaera’ i sine naturlige omgivelser flere tusen meter nede på havdypet.

Øynene er døde og nesten melkehvite, og skinnet ligner noe som er skilt fra hverandre og sydd sammen igjen av en gal seriemorder med en grov nål.

Det høres ut som en figur i en skrekkfilm, men den har ikke noe med fiksjonens verden å gjøre.

Den spissnesede blå chimaeraen, som også er kjent som en av de såkalte spøkelseshaiene, lever nesten tre tusen meter under havflaten og er så sjelden at den aldri er fanget på kamera før.

Men nå har det skjedd takket være en gruppe forskere fra Monterey Bay Aquarium Research Institute i USA.

Oppdaget ved et tilfelle

I videoen kan du se det forskerne mener er en spissneset blå chimaera.

I forbindelse med en annen ekspedisjon sendte forskerne en rover nesten to tusen meter ned under havflaten utenfor kysten ved California.

Og der dukket den spissnesede blå chimaeraen overraskende nok opp foran linsen, selv om den fram til da bare var registrert sørvest i Stillehavet rundt Australia og New Zealand takket være DNA-spor i fiskegarn.

Les mye mer om hai i Norge her.

Levde før dinosaurene

Chimaera-arten har angivelig eksistert på Jorden i nesten 400 millioner år – altså lenge før dinosaurenes tid.

Men en isolert tilværelse i det mørke og dyphavet som er fullt av krater og der solstrålene aldri når ned, har betydd at forskerne fremdeles vet veldig lite om det iøynefallende vesenet.

Forskerne mangler da også DNA-prøver av den nyoppdagede spøkelseshaien før de med 100 % sikkerhet kan si hvilken art den tilhører.