Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bærbar sædbank har sin egen vilje

For første gang er et par sammensmeltede dybhavsmarulker filmet i naturen. Videoen avslører hvordan det sære samliv mellom kjønnene fungerer.

Rebikoff-Niggeler Foundation

De tyske undervannsfotografene Kirsten og Joachim Jakobsen holdt på å avslutte et dykk i miniubåten ved den portugisiske øya São Jorge i Atlanterhavet da de la merke til noe uvanlig.

I det mørke vannet på 800 meters dybde så de lyset fra en dyphavsmarulke, og de neste 25 minuttene filmet de den.

Biologer har siden fastslått at det er snakk om arten Caulophryne jordani.

Hann og hunn vokser sammen

Inntil nå har biologenes kunnskap om dyphavsmarulker vært basert på døde dyr som har havnet i fiskegarn, og derfor vekker de nye opptakene jubel, særlig fordi filmen har fanget ikke bare én fisk, men to – en hunn og en hann.

I dyphavet er det vanskelig å finne en make, så når det endelig skjer, biter den lille hannen seg fast i hunnen og gir fra seg en rekke enzymer som oppløser skinnet på de to fiskene.

De to dyrenes skinn vokser deretter sammen, slik at paret blir til én organisme. Resten av livet fungerer hannen som sædbank. Til gjengjeld får han all den næringen han trenger fra hunnen.

Sædbank har egen vilje

Det er første gang biologer har kunnet studere det spesielle samlivet hos levende eksemplarer, og det har overrasket dem at hannen tross sammenvoksningen har en bevegelsesfrihet som er uavhengig av hunnen.

Hunnen på opptakene er om lag 16 centimeter lang. De største hunnene av denne arten er 20 centimeter, mens hannen bare blir omkring 1,6 centimeter.