Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nærbillede af sort labrador

Så gammel er hunden i menneskeår

Det er en myte at du kan regne ut hvor gammel hunden er i menneskeår ved å gange med sju. Derfor har forskere ved hjelp av såkalt epigenetikk laget en formel som kan regne ut hva hundeår svarer til i menneskeår.

"Hvor gammel er hund i menneskeår?"

Mange hundeeiere har gjennom tiden prøvd å regne ut hvor gamle de pelskledde vennene sine er i menneskeår.

En gammel huskeregel lyder at man bare kan gange hundens alder med sju. Men det er en seiglivet myte som ikke bygger på noen data.

Amerikanske forskere har imidlertid laget en formel som er basert på genetiske studier og som endelig kan kaste litt vitenskapelig lys over hundenes sanne alder i menneskeår.

Formlen er: Menneskeår = 16 * ln(hundeår) + 31

Nedenfor kan du læse om forskningen bag, og hvordan du bruger formlen til at aldersbestemme din hund.

Epigenetikk avslører hundenes menneskealder

For å aldersbestemme menneskets beste venn har forskerne tatt utgangspunkt i et genetisk forskningsområde innen endringer i de kjemiske strukturene på DNA, såkalt epigenetikk.

Disse kjemiske strukturene kalles også metyleringer, og det endrer seg gjennom hele livet på grunn av miljømessige faktorer som for eksempel kosthold og stress.

Endringer i metyleringer er imidlertid også påvirket av alder, og forskere kan derfor analysere de kjemiske strukturene og dermed aldersbestemme celler.

Tidligere forskning har vist at andre arter, inkludert hunder, også gjennomgår aldersrelaterte metyleringer, og derfor kunne forskerne bruke teknologien som springbrett til å regne ut hva hundeår svarer til i menneskeår.

Labradorer er utgangspunkt

Forskerne undersøkte blodprøver fra 104 labrador retrivere i et aldersspenn på 16 år.

De valgte å undersøke en enkelt rase fordi det gir en genetisk ensartethet som gjør det mulig å finne de faktorene som er relatert til for eksempel alder. Det betyr imidlertid også at andre arter kan gi andre resultater.

Hundenes blodprøver ble sammenlignet med tidligere epigenetiske studier av 320 mennesker i alderen 1–103 år.

Resultatene viste at metyleringene i mennesker og hunder hadde flere sammenligningspunkter. En åtte uker gammel valp svarte for eksempel til en ni måneder gammel baby, mens en hunds gjennomsnittlige levetid på 12 år kunne sidestilles med menneskets gjennomsnittlige levetid på 72 år.

Hos unghunder og voksne hunder så forskerne en økt metyleringsprosess i forhold til mennesker i samme alder, og de understreker derfor at aldersforholdet mellom menneske og hund er preget av skjønn i denne perioden.

Brun labrador i naturen

Labrador retrieveren blev brugt til at lave en en epigenetisk profil over hunde, som kan hjælpe med at omregne hundeår til menneskeår.

Slik regner du ut hundens alder i menneskeår

Ut fra de epigenetiske studiene har forskerne laget denne formelen som kan gi hunden en alder i menneskeår:

Menneskeår = 16 * ln(hundeår) + 31

Alderen regnes ut ved å finne den såkalte naturlige logaritmen (ln) for hundens alder og deretter ganger tallet med 16 og legge til 31.

Du kan bruke denne utregneren til å finne ln. Hvis hunden er to år, skriver du 2 i feltet, og hvis den er seks måneder, skriver du 0,5.

Hvalp og voksen golden retriever

Oversikt over hundeår i menneskeår

Her kan du se hundenes biologiske alder i menneskeår fra alderen 1-12 år.

• 1-årig hund = 31 år i menneskeår