Hund trenes

Rasen spiller veldig liten rolle for hundens oppførsel

Data fra mer enn 18 000 hunder avslører at rasen er mye mindre avgjørende for hundens oppførsel enn vi trodde.

«Chihuahuaer er lojale og temperamentsfulle, mens golden retrievere er kjærlige og lekne.»

Det finnes et hav av antakelser og fordommer om hvor lunefulle, aggressive eller lydige bestemte hunderaser er. Og nye hundeeiere rådes ofte til å vurdere rasen nøye før de slipper inn en ny firbeint venn bak hjemmets fire vegger.

Men egentlig avslører rasen mye mindre om en hunds oppførsel enn vi så langt har trodd.

Det viser en ny studie der en gruppe forskere fra University of Massachusetts har undersøkt data fra mer enn 18 000 hunder og kombinert dem med genetiske studier.

Vil du vite mer om hunder? Da les også artikkelen om de smarteste og dummeste hundene RETT HER!.

Rasen forklarer bare ni prosent

Forskerne samlet inn spytt- og blodprøver fra i alt 2155 hunder og kartla kjæledyrenes DNA for å lete etter spesielle variasjoner som hang sammen med personligheten.

Deretter kombinerte de funnene med spørreskjemaundersøkelser der 18 385 ulike hundeeiere svarte på 100 spørsmål som handlet om alt fra hundens størrelse til farge og sosial atferd.

Konklusjonen er at rase bare forklarer omkring ni prosent av hundens atferd.

Hund uler

Forskerne fant blant annet en sammenheng mellom en bestemt genetisk variasjon og en «tendens til å ule».