Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dyr klarer seg uten oksygen

En edderkopp i den tynne lufta i Himalaya, gjess med skjulte genetiske koder og fisk som fungerer som alkoholfabrikker – takket være en helt spesiell anatomi stortrives noen dyr når oksygen­nivået blir faretruende lavt.

Gavin Maxwell/NaturePL

I høyden

Prosentdel av luftas normale oksygeninnhold ved havoverflaten (100 %) som dyret kan klare seg med.

© Shutterstock & Oliver Larsen

Hoppeedderkoppen er det dyret som lever høyest oppe

Euophrys omnisuperstes har utnyttet de spesielle lungene edderkopper er utstyrt med, til å erobre den tynne lufta i Himalaya.

Edderkopplungene er bygget opp av lag som ligger som sidene i en bok – derav navnet boklunger. Lagene øker lungenes overflateareal, slik at blodkarene effektivt kan ta opp det sparsomme oksygenet i 6500 meters høyde.

Her lever edderkoppen av frosne insekter som blir fraktet opp med vinden. Denne edderkoppen kan hoppe over 50 kroppslengder ved å dirigere blod til beina, slik at blodtrykket stiger og skyter den av sted mot de frosne matpakkene.

Edderkopplunger har lag som sidene i en bok

© Shutterstock & Oliver Larsen

Gjess følger kald luft over Himalaya

© shutterstock

Som alle andre fugler trekker stripegåsa pusten ved hjelp av luftsekker. Sammen med genetiske mutasjoner i hemoglobinet sikrer luftsekkene optimal utnyttelse av de sparsomme oksygenmolekylene.

Stripegåsa flyr fra det sørlige India til Mongolia – tvers over Himalaya i over 6000 meters høyde. Gåsa velger gjerne kalde vinder, som inneholder mer oksygen enn de varme.

Både inn- og utpust oksIderer blodet

© Oliver Larsen & Shutterstock

Jakoksen har enormt hjerte

Jak-oksens hjerte er en tredjedel større enn hos andre kvegraser.

Jakoksen kan leve helt opp til 6100 meter over havet. Både fysiologisk og anatomisk skiller jakoksen seg fra vanlig kveg, som den stammet fra for 4,9 millioner år siden.

Det lave oksygennivået i høyden medfører livstruende høyt blodtrykk for vanlig kveg, men jakoksen har bestemte genetiske mutasjoner som lar den regulere blodet.

Normalt vil oksygenfattige forhold øke produksjonen av røde blodceller og dermed blodtrykket, men forskere har funnet tre muterte gener hos jakoksen som holder blodtrykket i ro.

Dessuten binder jakoksens hemoglobin oksygen mer effektivt, mens mutasjoner i fem andre gener optimerer utnyttelsen av næringsstoffer, slik at oksen kan overleve med begrensede mengder mat.

Også anatomisk har jakoksen fått flere fordeler. For eksempel har den to par ekstra ribbein, noe som øker lungekapasiteten betydelig i forhold til andre kvegraser, mens hjertet er forstørret og veier helt opp mot 1,5 kilo.

Musemolekyl er hypermutert